1.
INLEIDING:
Ons kom nou by waarskynlik die mees
kontroversiële hoofstuk in die ganse Bybel. Hoofstuk 20 is waarskynlik dié
hoofstuk in die Bybel waaroor die meeste debatte oor die afgelope 18 eeue
gevoer is; waaroor die meeste boeke waarskynlik geskryf is en waaroor gelowiges
die meeste verskil. Waarom is dit so moeilik om Openb.20 te verklaar? Die
hoofrede hiervoor is waarskynlik wat ek reeds aangesny het, nl. die feit dat
daar sóveel uitgangspunte in eksegese of uitleg van hierdie hoofstuk is en
selfs onder mense wat dieselfde uitgangspunt huldig, bestaan daar verskille.
Kom ek verduidelik verder: Daar bestaan hoofsaaklik vier basiese ortodokse benaderings:
Ortodoks, omdat elkeen van hierdie basiese benaderings ingesluit is in een of
meer van die historiese belydenisskrifte van die kerk.
Die vier hoof benaderings is die
volgende: Daar is eerstens, die Idealistiese benadering (of
geestelike benadering);
die Historiese
benadering; die Futuristiese benadering; en die Preteristiese
benadering. Wat alles nog meer verwarrend maak, is die feit dat daar
nog letterlik dosyne interpretasies binne elk van hierdie vier hoofstroom-verklarings
aangetref word!
’n Hoofstuk met soveel interpretasie
verskille onder vooraanstaande en Godvresende manne, laat my uiters nederig en
onbekwaam voel om ’n mening en verklaring hieroor te waag, maar ek kan nie en
mag nie sê dat ’n gedeelte te moeilik is en daarom vermy ek dit nie, want die
Woord is vir ons "eenvoudige" mense ook gegee om te verstaan en
daarom gaan ek in nederigheid en in afhanklikheid van die Gees hierdie stuk
aandurf en ek nooi u uit om in dieselfde gesindheid die studie van hierdie
hoofstuk aan te durf.
Let net op, dat ons nooit, maar nooit
mag toelaat dat hierdie hoofstuk ons by ’n punt uitbring waar ons as gelowiges
se paaie uiteen loop nie, omdat die opgestane Jesus Christus, steeds ons
gemeenskaplike fokus is en moet wees.
2. DIE
KONTEKS VAN DIE HOOFSTUK:
Voor ons na ’n verklaring of
verklarings kan gaan kyk, moet ons net eers kyk na die voorafgaande gedeeltes
in Openbaring.
-
Eerstens
moet ons daarop let, dat die gebeure wat hier in hoofstuk 20 beskryf word, ’n
chronologiese opvolg van gebeure in die voorafgaande gedeeltes is. Alles wat
dus in hoofstuk 20 geprofeteer word, moet in die lig van die gebeure in
hoofstuk 19 oorweeg word.
-
Tweedens
moet ons aanvaar dat wat ook al hier in hoofstuk 20 geprofeteer word, iets te
doen het met die eerste eeu se gelowiges ~ Wat hier volg, is deur Jesus Christus geopenbaar. God het die openbaring oor wat binnekort moet gebeur, vir Hom
gegee om aan sy dienaars bekend te maak. Jesus het toe sy engel gestuur om sy
dienaar Johannes dit alles te laat sien (Openb.1:1). Ook in Openb.22:6-7 en vers 20 lees
ons ~ Toe sê die engel vir my: “Hierdie
woorde is betroubaar en waar. Die Here God, wat sy Gees aan die profete gee,
het sy engel gestuur om vir sy dienaars te wys wat binnekort moet gebeur.” 7Jesus
sê toe: “Kyk, Ek kom gou! Geseënd is elkeen wat die woorde van hierdie
profetiese boek ter harte neem.” ... ... 20Hy wat dit alles getuig,
sê: “Ja, Ek kom gou!” Amen! Kom, Here Jesus!
Ons sien tog immers in Openb.20:4
dat dit diegene is wat die versoeking weerstaan het om die Dier te aanbid, wat
saam met Christus regeer. Soos reeds vantevore aangedui, sien die Futuriste
glad nie hierdie hoofstuk, as dat dit iets te doen het met die eerste eeu nie.
Daarenteen, aangesien ons Openb.19 en ander voorafgaande gedeeltes reeds
verklaar het met die eerste eeu se gelowiges in gedagte, moet ons tog immers
ook hierdie twintigste hoofstuk van Openbaring in daardie lig interpreteer (anders
het ons, ons tyd nou reeds vir 50 weke lank gemors!).
-
Natuurlik
is dit ook so dat hier sprake is van ’n 1000 jaar –tydperk, maar gesien in die
lig van ons uitgangspunt en die eerste eeu se gelowiges, kan ons sê dat hierdie
hoofstuk steeds fokus op die eerste eeu se gelowiges en dat die profesie in
hoofstuk 20 daar begin, maar dat dit terselfdertyd ook dui op ’n langer tydperk
as bloot net die eerste eeu.
Kontekstueel is die
fokus van hierdie hoofstuk dus gerig op die eerste eeu, maar dit is
terselfdertyd ’n fokus op gebeure wat nog vir ’n lang tydperk ná die eerste eeu
sal voortduur.
3. DIE
INHOUD VAN DIE HOOFSTUK:
Ons kan hierdie hoofstuk onder die
volgende hoofpunte indeel:
-
Satan
gebind (20:1-6)
-
Oorwinning
oor die satan (20:7-10)
-
Die
finale oordeel (20:11-15)
Ons kan egter ’n oorkoepelende tema
koppel aan hierdie hoofstuk, nl.: Jesus Christus heers! Ons sal reg deur hierdie hoofstuk sien dat
Christus in beheer is en dat Hy heers en Hy sal heers tot en met die wederkoms,
waarna Hy Sy Koninkryk aan die Vader sal oorhandig ~ Maar nou, Christus is opgewek uit die dood, as
eersteling uit dié wat gesterf het. 21Aangesien die dood deur ’n
mens gekom het, het die opstanding van die dooies ook deur ’n mens gekom. 22Net
soos almal deur hulle verbondenheid met Adam sterf, so sal almal in Christus
lewend gemaak word. 23Maar daar is ’n volgorde: die eersteling is
Christus, daarna, by Christus se koms, dié wat aan Hom behoort. 24Daarna
kom die einde, wanneer Hy die koningskap aan God die Vader oordra, nadat Hy
elke mag, elke gesag en krag vernietig het. 25Hy moet as koning
heers totdat die Vader al sy vyande aan Hom onderwerp het. 26Die
laaste vyand wat vernietig word, is die dood. 27Daar staan immers
geskrywe: “Alles het Hy aan Hom onderwerp.” nMaar as die Skrif sê dat alles aan Christus
onderwerp is, is dit duidelik dat die Vader wat alles aan Hom onderwerp het,
uitgesonder is. 28Wanneer alles dan aan die Seun onderwerp is, sal
Hy Hom ook self onderwerp aan die Vader wat alles aan Hom onderwerp het. So sal
God alles wees vir alles
(1Kor.15:20-28).
Wat meer is, jy en ek wat in die Here Jesus Christus ingeplant en wederbaar is,
sal hierdie onbeskryflike en hemelse feestelikheid beleef wanneer die Koninkryk
aan God die Vader oorhandig word!
4. SATAN
GEBIND:
·
Openb.20:1-6
~ Toe het ek ’n engel uit die hemel
uit sien kom met die sleutel van die onderaardse diepte en met ’n groot ketting
in sy hand. 2Hy het die draak, die slang van ouds, wat die duiwel
en die Satan is, gegryp en hom vir duisend jaar vasgebind. 3Hy het
hom in die onderaardse diepte gegooi, dit toegesluit en dit bokant hom verseël
sodat hy nie meer die nasies kan verlei voordat die duisend jaar om is nie.
Daarna moet hy ’n klein rukkie losgelaat word. 4Toe het ek trone
gesien en die siele van die mense wat onthoof is omdat hulle aan die getuienis
van Jesus en die woord van God vasgehou het. Hulle het op die trone gaan sit,
en aan hulle is die bevoegdheid gegee om as regters op te tree. Dit is hulle
wat nie die dier en sy beeld aanbid het nie en nie die merk op die voorkop en
op die hand aanvaar het nie. Hulle het lewend geword en saam met Christus
duisend jaar lank geregeer. 5Dit is die eerste opstanding. Die
ander dooies het nie lewend geword voordat die duisend jaar om was nie. 6Geseënd
en heilig is dié wat aan die eerste opstanding deel het. Oor hulle het die
tweede dood geen mag nie, maar hulle sal priesters van God en van Christus wees
en sal saam met Hom die duisend jaar lank regeer. Ons sien in hierdie gedeelte hoe dat
die satan vir ’n "duisend jaar" gebind sal wees en hy sal spesifiek
gebind wees t.o.v. die misleiding van die volkere.
Gedurende die Ou Verbond het Satan oor
die vermoë beskik om die nasies te mislei, maar hierdie mag sou binnekort
ingeperk word – nie ten volle nie, maar weliswaar tot ’n groot mate – hy sou dus
oor veel minder mag beskik as gedurende die Ou Verbond. Die vraag is egter,
presies wanneer is Satan se magte ingeperk? Jesus het hierdie proses van
inperking van die satan se magte reeds in Joh.12:31-32 begin ~ Nou kom die oordeel oor hierdie wêreld; nou
sal die owerste van hierdie wêreld uitgegooi word buitentoe. 32En
as Ek van die aarde af verhoog is, sal Ek almal na My toe trek. In Kol.2:15 lees ons die volgende ~ Hy het elke mag en gesag ontwapen en hulle
in die openbaar vertoon deur hulle as gevangenes in die triomftog van Christus
mee te voer. In
Hebr.2:14-15 staan daar ~ Aangesien
hierdie kinders mense van vlees en bloed is, het Hy ook net soos hulle mens
geword. Dit het Hy gedoen om deur sy dood dié een wat mag het oor die dood, dit
is die duiwel, te vernietig 15en om hulle wat uit vrees vir die
dood hulle hele lewe lank in slawerny was, te bevry.
Satan is gebind ten tyde van Jesus se
kruisiging en ons sien dit in die "Groot Opdrag" soos opgeteken in
Matt.28:18-20 ~ Jesus kom toe
nader en sê vir hulle: “Aan My is alle mag gegee in die hemel en op die aarde. 19Gaan
dan na al die nasies toe en maak die mense my dissipels: doop hulle in die Naam
van die Vader en die Seun en die Heilige Gees, en 20leer hulle om
alles te onderhou wat Ek julle beveel het. En onthou: Ek is by julle al die dae
tot die voleinding van die wêreld.” Vantevore
kon die satan die nasies mislei, maar Jesus se kruisiging is die dissipels
uitgestuur na al
die nasies toe met
die belofte van oorwinning.
Vir ’n geslag lank, na die kruisiging
en hemelvaart, het die satan alles in sy mag gedoen om o.a. die
"nuwe" kerk van Jesus te vernietig deur die jong gelowiges bloot stel
aan o.a. die ergste vervolging denkbaar. Christus se belofte in Matt.16:18 dat
dit nooit sou gebeur nie, is reeds so gou as 70 n.C. bewys. Toe die vervolging
van gelowiges gestaak is (asook in die dekades en eeue wat
daarop gevolg het) ~ En Ek sê vir jou: Jy is Petrus, en op hierdie rots sal
Ek my kerk bou, en die magte van die doderyk sal dit nie oorweldig nie. In ons dae wil ons maar al te
dikwels dink dat die kerk tog besig is om onder te gaan, want kyk net na die
geestelike verval rondom ons – veral as ons kyk na hoe die Afrikaner by name,
kerk los raak en selfs meer as dit – selfs ateïsties en totaal liberaal. Ons
vergeet egter dat daar ander plekke op aarde is waar die teenoorgestelde tans
aan die gang is. In China is daar geweldige vooruitgang en uitbreiding aan die
gang wat die Christendom en die kerk van die Here Jesus betref. Ongekende
hoeveelhede mense kom tans in China tot bekering en dieselfde geld vir Iran –
soveel so dat die Islamitiese regering nou onlangs, openlik hul kommer in die media daaroor uitgespeek het – ons moet
nie teen ons eie klein wêreldjie vaskyk wanneer ons vir onsself die vraag
afvra, of die kerk van die Here Jesus Christus werklik nog vooruitstu nie – ja
dit is so dat die satan van tyd tot tyd "sy houe inkry", maar dit is
nie ’n globale tendens nie en in die geheel gesien, groei die Christendom met
rasse skrede oor die wêreld heen. Ek het bv. baie nou kontak met verskeie
voorgangers van gemeentes in Zambië en dit is verstommend om te sien hoe die
kerk in Zambië groei en onder hulle leiding weer in ander Afrika lande – en wat
meer is, as ek praat van die kerk in Zambië praat ek van kerke wat suiwer is in
hulle teologie – gereformeerd in hulle teologie (gaan besoek
gerus die Blog van ’n baie goeie vriend van my, by name Conrad Mbewe – wat
waarskynlik Afrika se mees gewilde internasionale prediker in regsinnige kringe
op die oomblik is – en oordeel self: http://www.conradmbewe.com/). Of gaan luister gerus na Ronald
Kalifungwa (nog
’n baie goeie vriend van my en ook van Lusaka) se preke –
Hoe dit ook al sy, dit was net na die
val van Jerusalem dat die Satan finaal gebind is en die Evangelie tot aan die
uiteindes van die aarde begin versprei het – die satan het nie beheer gehad oor
die volke van die wêreld nie, want die Evangelie het die wêreld begin verower –
die aanklaer van die broeders was ingeperk t.o.v. sy misleiding en kon die kerk
van die Here Jesus Christus, die wêreld vanuit die duisternis na die lig begin
lei. Weereens net weer ’n sydelingse opmerking: Ons moet onthou dat nie alle
mense gered is nie – waarskynlik die meerderheid nie (sien o.a. Matt.7:14
~ Maar die poort
wat na die lewe lei, is nou en die pad daarheen smal, en dié wat dit kry, is
min)
en daarom sal daar steeds
duisternis rondom ons wees en sal die duisternis wat reeds bestaan net nog
donkerder word – MAAR, God is in beheer en die kerk brei uit op aarde – die
Evangelie stu voort én die satan het nie meer die hef in die hand om die nasies
te verlei nie – in elke land op aarde vind ons vandag al gelowiges (interessantheidshalwe:
Die top 3 lande met die minste gelowiges – maar daar is gelowiges – is Somalië
met ’n 0,013% gelowiges van die totale bevolking. Jemen is die tweede
"slegste" daaraan toe met 0.014% en Afghanistan met 0,02%. Weliswaar
is van hierdie Christene o.a. Rooms Katolieke, maar nie almal nie).
Ons moet egter nog na die "1000
jaar" kyk. Daar staan tog onteenseglik dat Satan vir ’n duisend jaar
gebind sal wees (20:2-3),
maar dan lees ons ook in v.3 dat hy ná hierdie tydperk van duisend jaar, vir ’n
kort rukkie losgelaat sal word. Die vraag is of hierdie 1000 jaar, letterlike
jare is en of dit ’n simboliese getal is? Is hierdie ’n tydperk wat in die
verlede lê, of in die huidige, of nog in die toekoms? Daar bestaan heelwat
teorieë en moontlike verklarings hiervoor.
o
Daar
is mense wat sê dat hierdie 1000 jaar, simbolies was van die tydperk tussen 30
n.C. en 70 n.C. (die tydperk tussen Christus se hemelvaart en
die val van Jerusalem).
Hierdie opsie is beslis nie ’n moontlikheid wat ons kan oorweeg nie. Die blote
noem van die tydperk, 1000 jaar suggereer tog immers ’n langer tydperk as bloot
die nagenoeg 40 jaar soos deur hierdie groep voorgestel. Wat meer is, die
voorstanders van hierdie standpunt leer ook dat Jesus se wederkoms (Sy
tweede koms), asook die
algemene opstanding en die finale oordeel gedurende 70 n.C. plaasgevind het –
hulle sê dat al hierdie dinge in ’n geestelike sin geskied het en dat ons tans in
’n ewigheidstoestand voortbestaan – uiteraard ’n standpunt wat ons kategories
moet en kan verwerp – die groep mense wat hierdie standpunt huldig staan bekend
as die Hiperpreteriste, of die Panteliste.
o
Dan
is daar diegene wat glo dat hierdie tydperk bloot die tussentoestand van die
afgestorwe gelowiges verteenwoordig. Hierdie is ook nie ’n vasgestelde tydperk
nie en verskil van gelowige tot gelowige. Dit is m.a.w. bloot net die tydperk
tussen die afgestorwene se dood en Christus se wederkoms. Gedurende hierdie tyd
regeer die afgestorwene saam met Christus vanuit die hemel. Hierdie standpunt
is dié van die klassieke A-Millennialiste.
o
Derdens
is daar dié groep wat hierdie 1000 jaar tydperk sien as die era van die kerk,
totdat Christus terugkeer. Hierdie tydperk word gesien as ’n vaste tydperk,
m.a.w. ’n tydperk met ’n vaste begin en ’n definitiewe eindpunt, maar die 1000
jaar is nie ’n letterlike tydperk nie, maar wel ’n simboliese tydperk. Hierdie
is die standpunt van dié groep wat hulself Postmillennialiste, of Optimistiese
A-Millennialiste noem.
o
Dan
is daar dié groep wat glo dat die 1000 jaar ’n goue tydperk verteenwoordig wat
nog in die toekoms lê en waartydens sendingwerk en evangelisasie geweldig
suksesvol sal wees en massa bekerings gedurende hierdie tydperk sal voorkom,
wat tot gevolg sal hê dat die wêreld oorwegend moreel Christelik sal wees en
derhalwe die wêreld ’n veel-veel beter plek sal maak as wat dit huidiglik is.
Let daarop dat hulle nie sê dat die mense noodwendig almal Christene gaan word
nie, maar dat die wêreld ’n beter plek gaan word a.g.v. die invloed van die steeds
toenemende Christendom. Hierdie groep staan bekend as die Klassieke Postmillennialiste.
Hulle glo ook nie noodwendig dat hierdie tydperk ’n letterlike 1000 jaar sal
wees nie, maar daar is wel van hulle wat vashou aan die gedagte van ’n vaste of
letterlike tydperk van 1000 jaar.
o
In
die vyfde plek is daar diegene wat glo dat die 1000 jaar tydperk in die toekoms
lê en dat dit ’n letterlike tydperk van 1000 jaar van fenomenale seën vir die
wêreld impliseer. Hulle glo voorts dat Christus se wederkoms net voor die
millennium (’n letterlike 1000 jaar) tydperk van seën sal plaasvind. Die
aanhangers van hierdie standpunt staan bekend as Pre-Millennialiste (die
meeste Charismatiese- en Pinkstergroepe in Suid-Afrika is Pre-millennialiste). Die Pre-Millennialiste verskil van die
res van bg. groepe in twee opsigte:
-
Pre-Millennialiste
staan en val daarop dat die 1000 jaar ’n vaste tydperk is; en
-
Hulle
verwag dat die wederkoms van Christus sal plaasvind voor die millennium (en dan
praat ons nie eers oor hul standpunt/oortuigings t.o.v. die
"wegraping" nie!
Dit is baie duidelik dat elke gelowige
tot ’n mindere of meerdere mate in een van bg. kategorieë geplaas kan word. Dit
is egter nie altyd so maklik om te sê dat hierdie of daardie standpunt my
absolute oortuiging is nie, omdat, soos aan die begin reeds gesê, daar soveel
variasies op die tema is. Ekself kan my dus self ook nie heeltemal kategoriseer
nie, alhoewel ek my die meeste tuis voel by die Post-Millennialiste en selfs
dalk eerder by die Optimistiese A-Millennialiste.
Volgende keer sal ek dan probeer
aantoon hoe ek persoonlik, Openb.20:1-6 interpreteer, wat dan o.a. die
verklaring van die 1000 jaar tydperk sal insluit, maar ook waaroor ons gedeelte
eintlik gaan, nl. die "binding" van die satan. Dit is egter belangrik
dat ons eers bg. agtergrond moes verklaar en verduidelik.
[1] Bybelstudiereeks
aangebied deur Kobus van der Walt te Vaaldriehoek
Baptistegemeente. Vereeniging – 12
Februarie 2012
n Vgl. Ps. 8:7