1. INLEIDING:
Die
Apostel en skrywer van die brief aan die Hebreërs, het in die eerste sewe
hoofstukke, uitgebrei oor wie die Here Jesus Christus is en hy het dit baie
duidelik gemaak dat Christus die Middelaar van ’n beter verbond is – die Nuwe
Verbond.
Van
8:1 af, het die skrywer egter weggedraai van die Persoon van Jesus en begin
fokus op Sy werk. In 9:1-14 het ons gesien dat hy vir ons ’n blik gee op die plek
waar die Ou Testamentiese hoë priester gewerk het, nl. die Tabernakel en daarna
het hy gekyk na waar ons ewige Hoë Priester werk, nl. in die teenwoordigheid
van God in die ewige hemelse Tabernakel – Jesus is die Hoë Priester van ’n
beter Tabernakel.
Die
skrywer gaan nou verder in 9:15 en fokus verder op Christus as die
"Offeraar", of Aanbieder van ’n beter Offer.
2. SKRIFLESING:
Hebr.9:15-28
~ Daarom is Hy ook die Middelaar van
’n nuwe verbond. Sy dood het plaasgevind om mense te verlos van die oortredinge
wat onder die eerste verbond begaan is, sodat dié wat geroep is, die beloofde
ewige erfenis kan ontvang. 16Dit is soos met ’n testament: daar
moet eers bewys word dat die testamentmaker dood is, 17want ’n
testament word alleen geldig by die dood van die testamentmaker; dit word nooit
van krag so lank as hy nog leef nie. 18Daarom is die eerste verbond
ook nie sonder bloed ingestel nie. 19Nadat Moses al die gebooie van
die wet aan die hele volk oorgedra het, het hy bloed van kalwers en bokke saam
met water geneem en met rooi wol en hisop die wetboek self sowel as die hele
volk besprinkel 20en gesê: “Dit is die bloed van die verbond wat
God vir julle ingestel het. 21Ook die verbondstent en al die
voorwerpe vir gebruik by die erediens het hy op dieselfde wyse met die bloed
besprinkel. 22Byna alles word volgens die wet met bloed gereinig,
en sonder die vergieting van bloed vind daar geen vergewing plaas nie. 23Die
aardse afbeeldings van die hemelse dinge moes dus noodwendig deur hierdie
middele gereinig word, maar die hemelse dinge self deur beter offers as
hierdie. 24Christus het nie ingegaan in ’n heiligdom wat deur mense
gemaak is en net ’n namaaksel van die ware is nie. Nee, Hy het in die hemel
self ingegaan om nou ter wille van ons voor God te verskyn. 25Hy
het nie ingegaan om Homself herhaaldelik te offer nie, soos die hoëpriester
elke jaar die Allerheiligste binnegaan met bloed wat nie sy eie is nie. 26Dan
sou Christus immers herhaaldelik moes gely het, reeds van die skepping van die
wêreld af. Maar nou het Hy net een keer in die voleinding van die tye verskyn
om deur sy offer die sonde weg te neem. 27’n Mens is bestem om net
een maal te sterf, en daarna kom die oordeel. 28So is Christus ook
net een maal geoffer om die sondes van baie weg te neem. As Hy die tweede keer
verskyn, kom Hy nie in verband met sonde nie, maar om verlossing te bring vir
dié wat Hom verwag.
3. VOORAF:
Ons
moet vooraf ’n paar dinge in gedagte hou en verstaan:
·
Die
Ou Testamentiese offerstelsel was ’n heenwysing na Christus se offer wat Hy sou
bring;
·
Die
Ou Testamentiese offerstelsel was ’n bloedige affêre. Gedurende die ongeveer
duisend jaar wat die ou verbond in plek was, is daar letterlik meer as ’n
miljoen diereoffers gebring. As ons in gedagte hou dat daar met die dood van
elke bul, nagenoeg 3 tot 4 liter bloed gestort is en met elke bok tussen 1 en 2
liter, dan begin ’n mens besef hoeveel bloed het werklik gevloei. Gedurende die
Paastyd, is daar bv. ’n geut of sloot gegrou wat die bloed van die Tempel af
weggevoer het na die Kedronspruit – soos R. Kent Hughes dit op ’n keer genoem
het, "a sacrificial plumbing
system!". Die Kedron was natuurlik dieselfde plek waar baie van die
lyke, vuilgoed en as van Jerusalem weggegooi is – hulle vullisstortingsterrein
dus (Jer.31:40).
·
Ons
kan onsself tereg afvra, waarom hierdie "see van bloed"? Dit was
nodig vir een enkele rede, nl. om te besef dat sonde die stort van bloed
benodig.
·
Ons
moet egter besef dat bloed op sigself nie vergifnis of versoening bewerkstellig
nie.
·
Wat
hierdie Ou Testamentiese offerstelsel dus wel vir ons wys, is dat sonde, die
dood vereis en daarom lei dit tot die dood ~
Al die mense behoort aan My, vaders
en kinders is Myne. Dit is die mens wat sondig wat sal sterf (Eseg.18:4).
Die aanbidders onder die ou verbond het dus besef:
·
Dat
alle offers gepaard moes gaan met ’n gees van bekering – offers moet dus lei
tot bekering.
·
Dat
die aanbieder van ’n offer, steeds by God moet pleit om genade. Ons weet egter
ook dat die aanbidders onder die ou verbond, wel geglo het in ’n ewige lewe,
vergifnis en reiniging, máár ons sien ook in v.15 dat die ou verbond en die
offers van die ou verbond nooit hierdie dinge kon skenk nie. Dit kon net sonde
wat onwetend begaan is, vergewe (Hebr.9:7); dit kon nooit aan die mense ’n skoon
gewete skenk nie (9:9).
·
Hoe
is hulle gered en was almal onder die ou verbond gered? Die kort antwoord hierop
is dat slegs diegene wat deel was van die ou verbondsvolk van God en wat
"vooruit" geglo het in die geprofeteerde en volmaakte offer van die
komende Messias, gered is en dit was die enigste gronde waarop die Ou
Testamentiese Jode (al was hulle God se volk genoem) gered kon word – Jesus Christus die
volmaakte Lam van God! Die ware gelowiges onder die ou verbond het dus besef dat
’n volmaakte Aanbieder van ’n finale offer aan die kom was (sien
bv. Ps.22 en Jes.53).
4. ’N REGSDOKUMENT:
Met dit nou alles in gedagte, sien ons dat v.15 begin met die
woord "daarom" en dit verwys natuurlik terug na dit wat ek so pas
gedeel het en die skrywer gaan nou, met dit alles in gedagte, voort en vestig
ons aandag op Christus, die Aanbieder van ’n beter offer.
Die Hebreërskrywer wil hierdie hele kwessie van redding wat
ook beskore was vir mense uit die verlede en wat vooruit gekyk het na Christus,
aan die hand van ’n testament verduidelik. Hy verduidelik dan aan ons in
vv.16-17, dat solank die testateur (die persoon wat
die testament maak) nog
lewe, kan hy na goeddunke en net wanneer hy wil, veranderings aan die testament
aanbring. Solank hy lewe, beskik die testament dus oor geen regsgeldigheid nie,
maar die oomblik as hy sterf, verander die "prentjie" dramaties. Dan
is hierdie testament ’n regsdokument wat afdwingbaar is en geen veranderinge
kan meer aangebring word nie. Hoe word ’n testament wat vir lank nutteloos was,
van krag? Die oomblik as die testateur sterf. Dit is sy afsterwe wat al die
voordele van die testament, van krag laat word – en niks kan dit verander nie.
Jesus het "in die ewigheid terug", so ’n ooreenkoms
met die Vader aangegaan. Al Christus se beloftes vir Sy nageslag word van krag,
die oomblik as Hy sou sterf. Die testament het o.a. beslis, dat ál Christus se
kinders wat in Sy testament vermeld word, se skuld ten volle betaal sal word
uit Sy erflating en dat hulle o.a. ook die ewige lewe sal beërwe. Dit is waarom
Paulus in 2 Kor.8:9 sê ~ Julle
ken die genade van ons Here Jesus Christus: hoewel Hy ryk was, het Hy ter wille
van julle arm geword, sodat julle deur sy armoede ryk kon word. Al hierdie is en was onmoontlik as
Christus Jesus nie gesterf het nie....maar Hy het!
5. VERGIFNIS VEREIS BLOED:
Wanneer ons na vv.18-22 kyk, vind ons ’n tweede rede waarom
Christus moes sterf, want vergifnis het die stort van bloed vereis. Ons kan nou
vra, maar waarom was dit nodig? Waarom al die bloed? Waarom Christus se bloed?
Ten einde dit te beantwoord, moet ons terugkyk na die instelling van die
verbond met Israel wat destyds op die berg Sinaï plaasgevind het en daar was
die stort van bloed ’n baie prominente element.
Ons vind in Eks.24 ’n volledige
weergawe van die gebeure daar. Die volk het reeds die Tien Gebooie ontvang (Eks.19,20)
en dan gebeur die
volgende (Eks.24:5-8) ~ Hy
het toe van die jong Israeliete gestuur om bulle as brandoffers en
maaltydoffers vir die Here te offer. 6Moses het die helfte van die
bloed in bakke gehou en die ander helfte op die altaar gesprinkel. 7Hy
het die verbondsboek geneem en dit vir die volk voorgelees. Hulle het gesê:
“Ons sal alles doen wat die Here beveel het en daaraan gehoorsaam wees.” 8Moses
het toe die bloed gevat en op die volk gesprinkel terwyl hy sê: “Dit is die
bloed van die verbond wat die Here op grond van al hierdie gebooie met julle
gesluit het.” Al
hierdie bloed wat gestort en gesprinkel was, het plaasgevind om die volk
daaraan te herinner, dat die gevolg van sonde, die dood is – die bloed van die
offerdiere was dus ’n simbool – ’n teken en dit dui vir ons op die erns van
sonde – sonde bring vyandskap tussen mens en God. Aan die anderkant is bloed
egter ook simbool van ’n prys wat betaal word ten einde vergifnis te ontvang.
Die gebruik van bloed as simbool van
dood wat volg op sonde, is ’n algemene prentjie regdeur die Woord, so het Jesus
bv. die aand voor Sy dood, die volgende gesê ~ ...want dit is my bloed, die bloed waardeur die verbond beseël word en wat
vir baie vergiet word tot vergewing van sondes (Matt.26:28). Jesus het dus die nuwe verbond op
dieselfde wyse as die ou verbond bekragtig – deur die stort van bloed! Wat
belangrik is om in gedagte te hou, is dat dit nie Jesus se bloed is wat ons red
nie, maar Sy dood – Sy dood wat Hy namens ons gesterf het en hierdie dood van Jesus
word gesimboliseer deur Sy bloed wat Hy gestort het.
Net
om te bevestig dat bloed, net ’n teken was en nie die
"reinigingsmiddel" self nie, is daar onder die ou verbond, bv.
voorsiening gemaak vir armes wat nie kon bekostig om selfs ’n klein offerdiertjie
te bring om geoffer te word nie ~ As
twee tortelduiwe of twee ander duiwe bo die persoon se vermoë is, bring hy as
offer vir sy sonde twee kilogram meel as sondeoffer. Hy gooi nie olie daarop
nie en sit nie wierook bo-op nie, want dit is ’n sondeoffer (Lev.5:11). Meel was derhalwe ook aanvaarbaar om
’n arme se sonde te bedek – dit is dus nie die bloed wat vergewe nie, maar
Christus se soendood – die bloed (of dan die meel in
Lev.5 se geval) is bloot net die teken of simbool van
Christus se soendood aan die kruis. Ek moet egter ook dadelik byvoeg, dat die
"Lev.5-meel" die enigste uitsondering was en dat ons nie nou maar
enige "voorwerp" kan aanvaar of gebruik as simbool nie – dan is ons
Rooms in ons optrede. Nee, bloed is die teken en die meel het heengewys na
offerdiere se bloed wat as simbool gedien het. Die beginsel bly dus vasstaan –
sonder die stort van bloed, kan daar nie vergifnis wees nie.
Geen
mens (ook nie een van ons nie) kan ooit, op eie meriete en eie poging, in die
teenwoordigheid van God te staan kom nie. Die enigste weg tot geregtigheid; die
enigste wyse om in God se teenwoordigheid te kan staan; die enigste manier om
deel te wees van die nuwe verbond, is deur die soendood van Jesus Christus en
dit word bekragtig wanneer ons in Hom glo en ons, ons vertroue in Hom plaas as
Redder en Verlosser.
God
se standaarde – sy reëls is eenvoudig: sondig ons, sterf ons, maar as ons gered
word, sál ons gered word deur die offer wat Jesus Christus gebring het. Vir
hierdie offer is daar gaan uitsondering nie; geen ander plaasvervanger nie,
want dit is die enigste voorwaarde wat God gestel het vir redding en verlossing
– vir geregtigheid – daar is geen ander wyse nie; geen ander weg nie – net
Jesus Christus se soendood aan die kruis en dit is wat die Vader vir ons gegee het
– Sy enigste Seun as offer!
6. CHRISTUS
SE BETER OFFER:
Nadat
die Hebreërskrywer vir ons die belangrikheid van bloed en dood tydens die ou
verbond en dan spesifiek tydens die inwyding van die Tabernakel beskryf het,
gaan hy nou voort in vv.23-24 en hy beskryf vir ons die onoortrefbare effek; die
volmaaktheid van Christus se offer, asook die voordele toe Hy die nuwe verbond
van stapel gestuur het:
·
Hy
begin deur te sê dat Christus se offer, beter
en volmaakte reiniging tot gevolg het. Hy verwys in v.23 na ... die hemelse dinge wat gereinig word deur Christus se offer en hierdie
hemelse dinge is niks anders as onsself nie! Ons word gereinig deur Christus se
offer. Ons het netnou in Eks.24:6 gesien dat die Tabernakel gereeld gereinig moes
word deur die sprinkel van bloed – net so ook God se kinders, maar met dié
verskil – die Tabernakel moes gereeld besprinkel word, terwyl Christus se offer
voldoende was om net eenkeer te besprinkel – en dit was genoeg; eens en vir
altyd – Christus se offer was die beter offer – die volmaakte offer en die
permanensie van hierdie reiniging was en is nodig, sodat God ’n permanente
woning deur Sy Gees in elkeen van Sy kinders kon bekom (Ef.2:22). Dit is waarom Petrus ook in 1
Pet.2:5 na ons as gelowiges verwys, as lewende stene wat opgebou word ...tot ’n geestelike huis, om ’n heilige priesterdom te wees en geestelike
offers te bring wat deur Jesus Christus vir God welgevallig is. Om hierdie geestelike huis te wees,
was dit nodig dat Christus se bloed vergiet moes word ~ Soos God die Vader dit vooraf bestem het, het Hy julle
uitverkies en deur die Gees afgesonder om aan Hom gehoorsaam te wees en
besprinkel te word met die bloed van Jesus Christus (1 Pet.1:2).
Die
storting van Christus se bloed het tot gevolg dat ons aanvaarbaar vir God die
Vader geword het – dat daar vrede tussen ons en Hom bewerkstellig is.
·
Tweedens
het Christus se bloedoffer tot gevolg dat Hy ons volmaak kan verteenwoordig en intree by die Vader as wat enige
aardse Hoëpriester dit ooit kon doen. Ons het ook vroeër reeds in Hebr.7:25
gesien waar die skrywer die vraag vra en dan dadelik die antwoord gee ~ Wie kan ons veroordeel? Christus Jesus het gesterf,
maar meer as dit: Hy is uit die dood opgewek, Hy sit aan die regterhand van
God, Hy pleit vir ons.
En wanneer ons sondig? Paulus verskaf hierdie volgende vertroostende woorde ~ Wie kan ons veroordeel? Christus Jesus het gesterf,
maar meer as dit: Hy is uit die dood opgewek, Hy sit aan die regterhand van
God, Hy pleit vir ons
(Rom.8:34).
Johannes ego hierdie woorde van Paulus in 1 Joh.2:1 ~ Dit skrywe ek aan julle, my liewe kinders, dat julle
nie moet sondig nie. En (ons kan ook sê, "maar") as een van ons sondig—ons het Jesus Christus, die
regverdige, as ons voorspraak by die Vader.
·
’n
Verdere feit t.o.v. Jesus se beter offer, vind ons in vv.25-28 en daarin sien
ons dat Sy offer doeltreffend en volmaak
effektief was en daarom was en is dit nie nodig vir Hom om gedurig nuwe
offers te bring nie – m.a.w. om Homself voortdurend te laat offer nie en dit was
so doeltreffend, dat Hy voortdurend vir ons intree by die Vader (soos
vantevore reeds gesien).
Jesus skryf by wyse van spreke, en in groot vetgedrukte
letters: VERGEWE!
·
Laastens
verskaf Christus se offer aan ons ’n beter hoop ~ As Hy die tweede keer verskyn, kom Hy nie in verband met sonde nie, maar om
verlossing te bring vir dié wat Hom verwag (v.28b). Jesus kom weer en dan kom Hy nie om ons te straf, of om
ons weer te vergewe nie. Nee. Hy kom om ons te kom haal, meer nog – Sy koms
gaan die seël plaas op Sy offer wat Hy reeds gebring het.
7. AFSLUITING:
Een maal per jaar, op die Groot Versoendag wanneer die hoë
priester in die Allerheiligste in gegaan het om in die teenwoordigheid van God
te verskyn, het die volk rondom die Tabernakel vergader en asem opgehou om te
sien of die hoëpriester lewend uit die Allerheiligste sou kom (van
die teenwoordigheid van God af) en
wanneer hy uitgekom het, het hulle ’n sug van verligting geslaak. Sy verskyning
het aan die volk die boodskap gekommunikeer, dat sy offer wat hy namens hulle
aan God gebring het, deur God aanvaar is.
Ons Here Jesus Christus het egter ook die hemelse
Allerheiligste binnegegaan, nadat Hy Sy lewe geoffer het en Hy uit die dood
opgestaan het, waar Hy namens ons, in die woorde van v.24, voor God verskyn –
lw. Hy was nie in die teenwoordigheid van God en toe het Hy weer
"uitgekom" nie – nee, Hy is steeds daar en Hy sal vir ewig daar wees
– waarom? Omdat Sy offer finaal en afgehandel is, terwyl die aardse hoëpriester
se offer nooit finaal en afgehandel was nie. Ja, Christus gaan wel weer verskyn
en terug kom na ons toe, maar nié om maar net weer ’n jaar later na die Vader
te gaan met ’n nuwe offer nie, maar om ’n finale en ewige verlossing vir ons te
bring – vir ons wie op Hom gaan wag (v.28).
Daardie dag van Christus se wederkoms, gaan ’n onbeskryflik
wonderlike dag wees, want dit gaan die finale voltooiing, of vervolmaking wees
van God se verlossingsplan vir ’n verlore mensdom. Wat se groter en beter en
wonderliker hoop kan die mens hê, as juis dit! Ons kan ons nie indink in hoe
wonderlik dit gaan wees nie! Ons kan ons nie indink in die omvang en die
grootsheid van die vreugde en heerlikheid wat ons gaan ervaar nie! Ons kan maar
net elke dag van ons lewe daaraan dink en voortbeur na daardie oomblik toe en
in die proses moet ons Jesus Christus dank en eer, omdat Hy dit vir ons
moontlik gemaak het.
Ons gaan hemel toe! Ons gaan hemel toe! Christus gaan ons kom
haal, maar ons moet ook onthou dat niemand sonder Hom daarheen kan gaan nie en
daarom moet ons mense wat nie oor hierdie wonderlike hoop beskik nie, van Jesus
Christus vertel en van Sy offerbloed wat ook vir hulle gevloei het!
[1] Boodskap deur
Kobus van der Walt – Vaaldriehoek
Gereformeerde Baptistegemeente (Drie Riviere) – Sondag 17 Maart 2013.