Vir Oudio-opname van Preek - sien regs bo op Spyskaart en volg verlangde skakel
1. SKRIFLESING:
1. SKRIFLESING:
Sagaria
1:18-21 ~ Ek het weer ’n gesig gesien. Daar was
vier horings, 19en ek het vir die engel wat vir my die gesig moes
uitlê, gevra: “Wat beteken dit?” Hy het vir my gesê: “Dit is die horings
wat vir Juda, Israel en Jerusalem verstrooi het.” 20Toe laat die
Here my vier ambagsmanne sien, 21en ek vra: “Wat het hulle kom
doen?” Hy het geantwoord: “Daardie horings het die mense van Juda verstrooi en
verneder. Die ambagsmanne het gekom om die regeerders van die nasies, die
horings wat vir Juda met soveel geweld verstrooi het, die skrik op die lyf te
ja en hulle tot ’n val te bring.”
2.
INLEIDING:
Hierdie
tweede naggesig van Sagaria, is die kortste van die agt gesigte wat Sagaria
gedurende die nag van, 15 Februarie 519 v.C. ontvang en is deel van die eerste
van drie orakels.
Soos
wat ek verlede week aangetoon het, beskik hierdie naggesig ook oor dieselfde
struktuur, nl.:
·
'n Inleiding;
·
Besonderhede oor die gesig en...
·
Die verklaring wat die engel aan hom verskaf.
In
die eerste gedeelte van die orakel waarna ons verlede Sondag gekyk het, het ons
gesien dat die Engel op die perd (ons het gesien dat
dit Jesus self was), God se
belofte oorgedra het aan die volk deur Sagaria en dat Hy die Israeliete weer
gaan seën, terwyl Hy die nasies gaan straf wat hulle mandaat oorskry het toe
hulle die volk van die Here buitemaat, vervolg het. Hierdie laasgenoemde aspek
t.o.v. God se oordele oor die heidense volke, word nou in hierdie tweede
naggesig van die horings en die ambagsmanne, in groter detail beskryf. Ons moet
besef dat hierdie gesig nie maar net ʼn voortsetting is van die eerste nie, maar
ʼn aparte en tweede gesig en dit sien ons in die woorde van die profeet wanneer
hy sê ~ Ek het weer ’n gesig gesien
(v.18).
Die
OAV en die Engelse vertalings vertaal hierdie vers met ~ En ek het my
oë opgeslaan en gekyk en ons
vind hierdie selfde uitdrukking, elke keer voor die volgende naggesig wat
Sagaria ontvang het.
3.
BESONDERHEDE OOR DIE GESIG (vv.18-21):
·
Die vier Horings (vv.18-19a):
Regdeur
die Ou Testament en in die kulturele konteks van die Midde Ooste, het horings
mag en krag gesimboliseer – veral as dit by koninklike mag gekom het.
Horings
was nie net destyds, ʼn simbool van mag en krag nie – dit is vandag nog steeds
letterlik die geval in die diereryk en daarom is dit so hartseer dat renosters
deesdae deur sommige wildboere, onthoring word a.g.v. die slagting wat onder die
resnosterbevolking plaasvind – dit is hartseer, want dit is m.b.v. die renosterbulle
se horings dat hulle dominansie en leierskap van ʼn trop betoon, wanneer daardie
posisie deur ʼn ander, of baie dikwels ʼn jong bul uitgedaag word. Dieselfde geld
ook vir bokke, waar hulle baie dikwels tot die dood toe met hul horings baklei
ten einde dominansie van die trop te behou of te verkry.
In
Ou Testamentiese tye, sou daar ook olie uit ʼn bokhoring oor die kop en hare van
ʼn nuwe koning, tydens sy kroningseremonie gegooi word. In 1 Sam.16:1 ontvang
Samuel opdrag van God om ʼn horing vol olie te maak en na Bethlehem te gaan ten
einde die volgende koning te salf en dan lees ons in 1 Sam.16:11-13 dat Samuel
vir Isai sê dat die Here een van sy seuns gekies het om koning van Israel te
word en toe Dawid uiteindelik voor Samuel verskyn – die laaste en jongste van
Isai se seuns, toe sê die Here vir Samuel in vv.12-13 ~ “Staan op, salf
hom, want dis hý.” 13Samuel het die horing met olie gevat en hom
voor sy broers gesalf. Die Gees van die Here het van daardie dag af kragtig in
Dawid gewerk.
In
hierdie tweede naggesig van Sagaria sien hy vier horings en moet ons die simboliek
van koninklike en nasionale mag hier in gedagte hou. Ons sal ook sien dat
hierdie beeld van die vier horings, die sentrale kenmerk van hierdie bepaalde
gesig is.
·
Die vier ystersmede (v.20):
Die
tweede beeld wat Sagaria in sy gesig sien, is dié van vier ambagsmanne, of soos
die OAV dit vertaal, dié van vier ystersmede. Die Hebreeuse woord wat hier
gebruik word, dui egter nie vir ons direk op dié van ystersmede nie, want die
Hebreeuse woord kan vir allerlei ambagslui gebruik word (selfs bv. vir skrynwerkers), maar as
ons in gedagte hou dat hierdie gesig na magtige “vier-horing-nasies en
-konings” verwys en as ons kyk na 1 Kon.22:11 waar daar geskryf staan ~ Sedekia
seun van Kenaäna het vir hom ’n paar horings van yster gemaak en gesê: “So sê
die Here: Met hierdie horings sal u die Arameërs stoot tot dit klaar is met
hulle”, kan ons aanvaar dat hierdie ambagslui weliswaar ystersmede
was, hoewel dit nie belangrik is nie, omdat dit nie hier gaan oor watter tipe
ambagslui hier van gepraat word nie. Wat egter wel van belang is, is die feit
dat ambagslui nie deel uitgemaak het van die hoër sosiale groepering in die
algemene volkslewe nie – hulle was derhalwe ook nie deel van die politieke
elite, of senior offisiere in die weermag nie; hulle was ook nie akademies
geskool nie.
Met
hierdie twee beelde in gedagte – aan die eenkant magtige konings en volke wat
uitgebeeld word deur die vier horings, maar in teenstelling daarmee die
onbelangrike ystersmede, noop Sagaria om vir die engel te vra wat hierdie gesig
beteken.
4. DIE
VERKLARING:
·
Die vier horings (v.19b):
In
hierdie kort “vier-vers-Skrifgedeelte” van vanoggend, word die woord “horings”
nie minder nie as vier keer gebruik en dit dui vir ons op die krag en mag van
die volke en hoe hulle hierdie mag gebruik het.
V.19b
gee vir ons verder ʼn baie besliste aanduiding van wie hierdie nasies was wie
Sagaria in sy gesig gesien het – die engel sê vir Sagaria, dat hierdie horings
die nasies was wat Juda, Israel en Jerusalem verstrooi het. Wat ons egter wel
weet is dat daar eintlik net twee nasies of Ryke was wat verantwoordelik was
vir die ballingskap en wegvoer van die volk van God, nl. Babilon, wat in
Sagaria se tyd reeds gekom en gegaan het (Dan.2:36-39; 7:17), terwyl Daniël se “twee-horing” ram (Dan.8:10), nl. die Persiese Ryk, steeds in
Sagaria se tyd en die tyd van hierdie naggesig, aan die bewind was en baie
groot dele van die wêreld, waaronder Israel, beheer het.
Watter
ander twee nasies het die ander twee horings dan verteenwoordig? Dit kon dalk
die Egiptenare en die Grieke gewees het, want ons weet dat hierdie twee nasies
ook vir Israel onderdruk het en Sagaria het ook in Sag.9:13 en 10:10-11 na
hulle verwys. Die moontlikheid bestaan ook dat daar i.p.v. Egipte en
Griekeland, na Sirië en Assirië verwys kon word, maar ook dit is nie klinkklaar
duidelik nie. Dit was egter net Babilon en Persië wat die volk van die Here in
ballingskap weggevoer het en daarom moet ʼn mens die versoeking weerstaan om
volksname aan hierdie vier horings toe te ken. Die waarskynlikste verklaring
wie deur hierdie vier horings verteenwoordig word, is bloot dan net dat die
getal vier verteenwoordigend is van volke vanuit al vier die windrigtings wat
teen Sy volk opgetree het en/of dalk nog in die toekoms teen hulle gaan optree
– dit verwys dus na die ganse heidendom.
Hierdie
uitgangspunt dat die getal vier hier bloot net simboliese taal is en nie verwys
na vier spesifieke nasies nie, word beklemtoon deur Skrifgedeeltes soos bv.
Jer.49:36 ~ Ek laat die vier winde losbreek teen Elam, die
winde uit die vier hoeke van die hemelruim, Ek verjaag hulle al die
windrigtings in; daar sal nie ’n nasie wees nie of van Elam se vlugtelinge sal
daar beland. Ook Eseg.37:9
~ Toe sê die Here vir my: “Praat
nou as profeet met die gees, tree op as profeet, mens, sê vir die gees: So sê
die Here my God: Kom uit die vier windstreke, gees, blaas in hierdie dooies in
dat hulle kan lewe.”
·
Die vier ystersmede (vv.21):
In
v.21 gee die Engel aan Sagaria die verklaring vir die vier ystersmede en
hierdie ystersmede gaan optree teen v.19b se vier horings.
Die
feit dat die getal vier t.o.v. die horings, simbolies van aard is, impliseer
dit dus dat die getal vier in die geval van die ystersmede, ook simbolies van
aard moet wees, maar wat beteken dit dan?
Sagaria
vra nie wie hierdie ystersmede is nie, maar dit is duidelik dat hulle nederige
en gehoorsame diensknegte is, wie in diens van die Here staan en Sy wil
uitvoer. Jer.23:29 gee vir ons ʼn verdere aanduiding na wie of wat hierdie smede
verwys ~ My
woord is soos vuur, sê die Here, soos ’n hamer waarmee klippe stukkend gebreek
word. Dit is derhalwe duidelik, dat hierdie smede in opdrag van God
optree en in die toekoms gaan optree, ten einde die vyande van God se volk te
vernietig. Hierdie instrument is magtig, want dit word bemagtig en tree in
opdrag van God se Woord – Sy opdrag, op. Dit is waarom God se volk in
oorwinning lewe en optree. Dit is dan ook waarom Paulus in 2 Kor.10:4-5 sê ~ Die wapens van ons stryd is nie die
wapens van die mens nie, maar die kragtige wapens van God wat vestings kan
vernietig. Daarmee vernietig ons die redenasies 5en elke hooghartige
aanval wat teen die kennis van God gerig word. Ons neem elke gedagte gevange om
dit aan Christus gehoorsaam te maak.
Die
belangrike hier is dus om net soos in die geval van die horings, nié die ystersmede
te beperk tot een spesifieke nasie of koninkryk, of bepaalde mag nie. Hierdie
smede verwys m.a.w. na enige mag of instrument in die hand van God en wat in
opdrag van Sy Woord, deur die loop van die wêreldgeskiedenis, teen God se
vyande optree, soos bv. die Romeinse Ryk wat net voor en na Christus se
geboorte, as onderdrukkers van God se volk sou optree en natuurlik ook wêreldmagte
wat dit ná Christus en ook in ons tyd en in die toekoms in ons nageslagte se
tyd mag doen.
Hierdie
boodskap wat Sagaria ontvang en wat hy aan die volk deurgegee het, was uniek in
die opsig dat die vorige profete meestal spesifieke profesieë gebring het oor
of teen spesifieke magte of gebeure, terwyl hierdie naggesig baie breed en nie
spesifiek van aard is nie. Hier staan egter een ding soos ʼn paal bo water en
dit is die feit dat God se komende oordeel onvoorwaardelik is en daarom vas en
seker staan. Wanneer dit gaan plaasvind word nie aan Sagaria gesê nie, ook nie
wie hierdie smede is nie. Wanneer dit gaan plaasvind en wie die instrumente in
God se hand gaan wees, is dus nie die punt van hierdie gesig nie, maar dat dit
wél gaan plaasvind – dít is die punt.
Daar
is egter nog iets wat belangrik is om op te let en dit is die feit dat daar vir
elke horing, ook ʼn ystersmid is – daar is vier horings, maar daar is ook vier
smede en dit dui onteenseglik daarop dat daar ʼn instrument in God se hand is om
ʼn ieder en elke optrede wat teen Sy volk uitgevoer is, of gaan word, met mag en
krag te vernietig.
Sagaria
sien die nederige ystersmede wat gereed is om die horings te vernietig, sodat
God se geregtigheid kan seëvier. Die doel met hierdie gesig is dus om die volk
se vertroue in God te versterk, asook die feit dat Hy reg en geregtigheid sal
laat geskied. God wil vir die volk van die dag sê dat elke wêreldmag wat
moontlik die herbou van die tempel verder sal wil vertraag of selfs vernietig,
in die kiem gesmoor sal word en dat Hy geregtigheid sal laat geskied en weer in
die volk se midde kom woon, maar Hy sê ook terselfdertyd dat Hy in die toekoms,
Sy volk sal beskerm teen die aanslae van die vyand.
5.
TOEPASSING:
Wat
beteken hierdie tweede naggesig van Sagaria vir ons – het dit enige toepassing?
Deurgaans
deur die geskiedenis was die feit baie duidelik dat God Sy geregtigheid laat
geskied en dat Hy Sy kinders beskerm teen ongeregtigheid. In die vroeë Nuwe
Testamentiese kerk het die vyande van Christus se Kerk, Sy goddelikheid in
twyfel getrek en die Kerk in diskrediet gebring, maar die Here het ʼn man met
die naam Athanasius opgerig (293-373 n.C.) wat die wêreld se aanslae beveg en die
Kerk se saak onbeskroomd gestel het. Hy het geweldige vervolging deurstaan en
uiteindelik die teologiese denkrigting van Arianisme, wat die Christendom wou
teruglei na die heidendom, blootgelê en is hierdie aanslag teen die kerk afgeweer
– “die horings” is afgebreek [Arianisme was ʼn teologiese denkrigting
wat deur Arius (256-336 n.C.) geformuleer is, waardeur die Drie-Eenheid verwerp
is].
Nagenoeg
ʼn eeu later was daar weer die aanslag van Pelagianisme en ander dwaalleer en
het die Here vir Augustinus opgerig en het hy met sy vlymskerp teologiese
brein, hierdie dwaling aan flarde geskeur (Die uitgangspunt van
Pelagius was dat die mens nie van nature dood is in sonde nie, maar dat hy
homself kan reghelp op die pad van regverdigmaking. Die verlossing in Christus
en die versoening deur Hom bewerk, is derhalwe nie nodig nie).
So
het dit deur die eeue heen gegaan, maar die vyande van die Kerk is een na die
ander ontbloot en vernietig, of is die gelowiges ten minste van hierdie vals
leer gered en bewaar.
Hoe
is hierdie dwaalleer beveg? Hoe is hierdie aanslag teen die Kerk beveg? Die
wapens in die hande van die ystersmede was telkens en moet voortdurend in die
toekoms ook, die Waarheid – die Woord van God wees. Kom ek herhaal weer wat Jeremia
in Jer.23:29 sê ~ My woord is soos
vuur, sê die Here, soos ’n hamer waarmee klippe stukkend gebreek word.
Die
Woord van God is magtiger as enige ander wapen wat teen die Kerk (teen
ons as gelowiges opgeneem kan word)
en daarom sê Paulus ook in 2 Kor.10:4-5 ~ Ons
verkondig nie onsself nie, maar Jesus Christus as die Here, en onsself as julle
dienaars ter wille van Jesus. 6God wat gesê het: “Laat daar lig skyn
uit die duisternis,” het ook in ons
harte ’n lig laat skyn om ons te verlig met die kennis van die heerlikheid van
God, wat van Jesus Christus uitstraal. 7Ons wat hierdie skat in
ons het, is maar kleipotte wat maklik breek; die krag wat alles oortref, kom
dus van God, nie van ons nie. 8In alles word ons verdruk, maar ons
is nie teneergedruk nie; ons is oor raad verleë, maar nie radeloos nie; 9ons
word vervolg, maar nie deur God verlaat nie, op die grond neergegooi, maar nie
vernietig nie. 10Die sterwe van Jesus dra ons altyd saam in ons liggaam,
sodat ook die lewe van Jesus sigbaar kan word in ons liggaam. Die Woord is die kragtigste wapen in
die arsenaal van ʼn gelowige en daarom moet ons die Woord bestudeer en die Woord
ken en die Woord toepas in en deur ons lewe, dit is waarom die Hebreërskrywer
in Hebr.4:12 sê ~ Want die woord
van God is lewend en kragtig en skerper as enige tweesnydende swaard, en dring
deur tot die skeiding van siel en gees en van gewrigte en murg, en is ’n
beoordelaar van die oorlegginge en gedagtes van die hart.
Die
volk Israel het baie ongeregtigheid in hul lewe ervaar, maar net so ervaar ons
as gelowiges net so dikwels, ongeregtigheid wat teen ons gepleeg word – of dit
nou in die werkplek is, of deur mense wat ons gedink het vriende (of
selfs familie) is. Baie gelowiges
het al, ál hulle besittings verloor omdat hulle Jesus Christus as Saligmaker
bely (dink maar weereens net aan die gelowiges wat deur die Islamitiese
Staat – ISIS, vervolg word);
baie het al hul besittings verloor, maar baie het selfs ook met hul lewens
geboet. Verlede jaar alleen was daar na bewering 2 123 martelare wêreldwyd,
teenoor die 1201 in 2012. Hierdie is baie konserwatief berekende getalle,
terwyl daar navorsers is wat reken dat daar selfs meer as 8 000 martelare
gemiddeld per jaar sterf vir hul geloof in Jesus Christus. Wie gaan hierdie
onderdrukkers, vervolgers en moordenaars van gelowiges verantwoordelik hou? Dit
lyk asof hulle maar net wegkom daarmee.
Die
vraag is of mense wat onregverdig teenoor ons optree en ek praat nie net van
martelaars nie, ek praat ook van “gewone” ongeregtigheid soos skinder, of
diskriminasie in die werkplek omdat ek ʼn gelowige is, ens. – sal mense wat in ongeregtigheid
teenoor ons optree – sal ook hulle soos in die tyd van Sagaria, aan die pen ry?
Sal hulle “horings” ook deur God se ystersmede vernietig word?
Die
feit is dat net soos wat die volk van die Here in Sag.1:18-21 hoop ontvang het
en die praktiese implementering van die Here se beloftes gesien en ervaar het,
net so bied God se Woord aan ons hoop en beloftes, dat God se geregtigheid een
of ander tyd sál seëvier – Sy nederige ystersmede sal ook die “horings” in ons
lewe vernietig, trouens daardie dag het reeds aangebreek met die koms van Jesus
Christus. Vroeg in Jesus se bediening het Hy dit reeds bekend gemaak dat Hy
gekom het om namens Sy dissipels (ons) op te tree teen ongeregtigheid en hy het
dit in die Sinagoge in Jerusalem gesê, deur Jes.61:1-2a aan te haal ~ Die Gees van die
Here is op My omdat Hy My gesalf het om die evangelie aan armes te verkondig.
Hy het My gestuur om vrylating vir gevangenes uit te roep en herstel van gesig
vir blindes, om onderdruktes in vryheid uit te stuur, 19om die
genadejaar van die Here aan te kondig”
(Luk.4:18-19).
Hierdie
was deurgaans die tema van Jesus se bediening. Hy het geregtigheid gevestig
deur nederigheid, diensbaarheid en opoffering en dit is wat ons ook deurgaans
moet doen wanneer daar onregverdig deur die wêreld teen ons opgetree word – of
ons nou beskinder word en of ons verneder word en of ons valslik beskuldig word,
of ons verneuk word, of ons gedood word vir ons geloof, of wat ook al – staan
jou man, maar doen dit deur jou getuienis ten alle tye uit te leef en op
nederige en diensbare wyse jou getuienis voortdurend te bly uitleef en onthou
deurgaans dat Jesus die spot en hoon en vervolging – tot die dood toe, van die
wêreld verduur het, t.w.v. ons en wanneer ons iets van dieselfde van die wêreld
ervaar – troos jou daaraan, dat dit jou geleentheid is om met Jesus te
identifiseer.
Ek
het verlede week twee teksverse aangehaal en ek wil dit weer vanoggend in
hierdie konteks as vertroosting en bemoediging herhaal ~ ...En onthou: Ek is by julle al die dae tot die
voleinding van die wêreld (Matt.28:20b). Hy daag ons egter ook voortdurend uit
wanneer Hy sê ~ As iemand agter My
aan wil kom, moet hy homself verloën, elke dag sy kruis opneem en My volg (Luk.9:23).
Geliefdes,
die bewerkers van ongeregtigheid sal hulle dag van afrekening kry – dit is ʼn
belofte van die Here – reeds in Sag.1:18-21 al. Die Woord sê dat hulle dae
getel is, maar ons reaksie op hierdie bewerkers van ongeregtigheid moet altyd
Christus gelykvormig wees. Ons val baie dikwels in die strik om onsself te
regverdig en self dan op die troon van onderdrukking te sit en wil ons ʼn oog
vir ʼn oog vergeld, maar ons mag dit nie doen nie – ons moet deurentyd
geregtigheid najaag en geregtigheid vestig waar ons ook al is. Ons is ook
vandag ystersmede in God se hand en ons moet saam met Christus as die
hoof-Ystersmid, horings van ongeregtigheid vernietig, maar ons moet dit op ʼn
Christus gelykvormige wyse doen, deur lief te hê, deur nederig te wees, deur
vergewingsgesind te wees, maar om ook ten alle tye regverdig te wees en in die
lig te wandel en sonde te ontbloot, ja ook die sonde van ongeregtigheid.
Soms
lyk dit onmoontlik om ongeregtigheid “stukkend te slaan en te vernietig”, maar
dan moet ons net onthou, soos reeds gesê, dat geregtigheid uiteindelik in God
se hande lê, soos Paulus dit baie duidelik in Rom.12:19 stel ~ Moenie self
wraak neem nie, geliefdes, maar laat dit oor aan die oordeel van God.
Boodskap deur Kobus van der Walt – Vaaldriehoek Gereformeerde Baptistegemeente (Drie Riviere) – Sondag 16 November 2014