Indien u hierdie preek wil uitdruk – Verlig die
teks in hierdie venster en kopieer en plak dit daarna in enige
Woordverwerkingsprogram (bv. MS Word of Word Perfect) – druk daarna gewoon uit.
1.
SKRIFLESING:
Matt.6:9-13 ~ So moet julle bid: Ons Vader
wat in die hemel is, laat u Naam geheilig word; 10 laat u koninkryk kom; laat u
wil ook op die aarde geskied, net soos in die hemel. 11 Gee ons vandag ons daaglikse brood; 12 en vergeef ons ons oortredings soos ons ook dié
vergewe wat teen ons oortree; 13 en laat ons nie in versoeking
kom nie maar verlos ons van die Bose. Die O.A.V.
sluit hierdie gebed in v.13b af met die woorde ~ Want aan U behoort die koninkryk en die krag en die
heerlikheid tot in ewigheid. Amen.
2.
INLEIDING:
Hierdie gebed staan in die algemene
omgangstaal bekend as die "Onse Vader". Hierdie gebed is ’n modelgebed
wat die Here Jesus aan ons gegee het – daarom dat Hy aan die begin van die
gebed sê ~ So moet julle bid. Hierdie gebed bestaan o.a. uit ses smeekbedes
– Hy verskaf dus aan ons ’n struktuur waarvolgens ons behoort te bid. Wat egter belangrik is, is dat die eerste
smeekbedes oor God en Sy eer gaan en nie oor die mens of oor onsself nie. Dit is so dat soveel mense hulle self tevrede
stel deur vinnig te bid en dan net vir hulle eie situasie en hul eie mense,
maar dit is allermins wat die Here Jesus vir ons geleer het, toe Hy gesê, So moet julle bid. Ons
moet nie net leer om God altyd eerste en sentraal te plaas in ons lewens nie,
maar ons moet dit ook doen wanneer ons in gebed verkeer.
3.
DIE
EERSTE SMEEKBEDE:
Wanneer ons dan na die struktuur van die “Onse
Vader” kyk, sien ons dat die eerste smeekbede, die regte volgorde vir ons
bepaal, omdat dit die “soeklig” op God laat val, m.a.w. ons gebed begin deur
eer aan God te bring - ... laat u Naam geheilig word. Die
sleutelwoord hier, is geheilig en die betekenis daarvan, is om iets of
iemand af te sonder. Ons het reeds
vantevore gesien dat voorwerpe wat in die Tempel gebruik was, “geheilig” was,
of opsygesit is, spesifiek net vir ’n spesifieke doel.
Dit is baie interessant om te sien dat daar,
benewens hierdie vers in Matt.6, net een ander plek in die Bybel is waar daar
op hierdie wyse na God verwys word, nl. 1Pet.3:15 ~ Maar heilig die Here God in julle harte... (O.A.V.). Hier wil Petrus vir ons sê dat ons God Sy
regmatige plek in ons harte moet gee – daardie plek wat Hy verdien. Wanneer ons dus bid en sê, ... laat u Naam geheilig word, sê ons daardeur, dat God heilig is en dat Hy
derhalwe Sy regmatige plek in my hart inneem en dat ek ook daarmee verklaar,
dat daar geen ander God in my lewe bestaan wat ek aanbid nie – Hy is heilig; Hy
is die enigste God – die gedagte is dus om eer aan God te bring en te erken dat
Hy die enigste ware en heilige God is.
Wanneer ons dan by hierdie gedeelte van Jesus
se modelgebed kom, kan ons vir die Vader sê:
Vader in die hemel..... my eerste
en enigste begeerte in hierdie lewe, is om U eerste in my lewe te plaas en
daarom wil ek graag in ooreenstemming met die woorde soos wat dit in Matt.22:38
staan, vir U sê dat ek U liefhet met my hele siel en met my hele verstand.
Die Here Jesus het ons egter ook geleer om te
sê, laat U Naam geheilig word.
Waarom het Hy gesê dat ons God se Naam moet heilig en nie God self nie? As Jesus sê dat ons God se Naam moet heilig,
moet ons noodwendig vir onsself afvra ~ Wat
is God se Naam en wat beteken dit om dit te heilig? Wanneer ons die eerste vraag wil beantwoord,
kom ons gou agter dat daar talle name is wat in die Woord gebruik word om God
te beskryf – ons moet in gedagte hou, dat ’n naam in die verlede, gewoonlik ’n
beskrywing van ’n persoon, of sy karakter was.
Wanneer ons dus na God se Name kyk, moet ons onmiddellik vir onsself afvra, of ons daardie
spesifieke karakter eienskap van God eer.
Kom ek noem vir u ’n klompie voorbeelde:
·
Elohim:
Hierdie naam van God verleen erkenning aan Hom as Skepper (Deut.10:17).
·
El
Elyon: Die Allerhoogste (Gen.14:20).
·
El
Roi: Die Alomteenwoordige God wat alles sien (Ps.139:7-12).
·
El
Shaddai: Die Almagtige God (Gen.17:1-8).
·
Adonai: Here
en Meester (Rig.6:14-16).
·
Jehovah: Hy wat
was en is en ewig sal wees – Hy is die ewige EK IS; die Alfa en die Omega, die
begin en die einde (Eks.3:13-14).
·
Jehovah-Jireh: Die
Here sal voorsien (Gen.22:1-19).
·
Jehovah-Rapha: Die
Here wat genees (Eks.15:22-27).
·
Jehovah-Nissi: “Die
Here is my banier – Hy gee die oorwinning” (Eks.17:16).
·
Jehovah-Mekoddishkem: Die Here heilig my en Hy verklaar my
regverdig (Eks.19:2-6).
·
Jehovah-Shalom: Die Here is vrede (Rigt.6:22-24).
·
Jehovah-Sabaoth: Die Here van die Leërskare (Sag.14:16).
·
Jehovah-Raah: Die Here is my Herder (Ps.23:1).
·
Jehovah-Tsidkenu: Die Here is ons Geregtigheid (Jer.23:1-6).
·
Jehovah-Shammah: Die Here is daar – God is teenwoordig (Eseg.48:35).
Kan u sien, hoe swaar gelaai is hierdie
woorde, laat U Naam geheilig word – U
naam! Ek kan dus bid, Vader is voorwaar heilig, want U is dié Een wat my regverdig verklaar
het; U is dié Een wat van ewigheid tot ewigheid is; U Naam is Jehovah-Nissi en
daarom is U dié Een wat aan my die oorwinning gee – die oorwinning oor my
vyande; oor die bose; oor my vlees en daarom Vader, plaas ek U eerste in my lewe – daar is voorwaar geen ander een soos U
nie.
Wat moet ons doen ten einde God te eer en Sy
Naam te heilig? Eerstens moet ons God
ken. Ons moet Sy karaktereienskappe
ken. Die Engele ken God beter as ons en
daarom heilig hulle Sy naam voortdurend.
Dit vra dus harde werk van ons kant om God ook beter leer ken, sodat ons
uiteindelik saam met die Psalmdigter dit kan uitroep ~ Dié
God is ons God vir altyd... (Ps.48:15).
Oordink God se Woord gereeld en dit wat Hy vir
ons gedoen het, sodat ons ’n groter waardering vir Hom kan ontwikkel – sodat
ons liefde vir Hom, kan groei, want wanneer dit die geval is, sal ons soveel
makliker, die Here God as Ons
Vader, kan aanbid.
4.
DIE
TWEEDE SMEEKBEDE:
Die tweede smeekbede, nl., ...laat u koninkryk kom..., is nou verwant aan die eerste smeekbede. Ons kan dadelik vir onsself vra, wat is God
se Koninkryk? Hierdie is uiteraard ’n
baie moeilike vraag om te beantwoord, omdat God se Koninkryk uit soveel fasette
bestaan. Wat ons waarskynlik kan help om
’n iets meer te verstaan van wat God se Koninkryk is, moet ons besef dat ’n
Koninkryk, oor ’n Koning beskik – ’n koning regeer tog immers in ’n
koninkryk. Wanneer ons na God as Koning
kyk, kan ons bv. na Ps.24:10 kyk, wat sê ~ Wie is Hy, hierdie magtige Koning? Dan gee die Psalmdigter ook die antwoord ~ Die Here, die Almagtige, Hy is
die magtige Koning. Ps.95:3 sê ~ ...want die Here is die magtige God, die groot koning oor
al die gode.
Indien God dan hierdie magtige en groot Koning
is wat oor al die gode heers, dan impliseer dit tog dat ons Hom moet dien. Verder impliseer dit dat ons, onsself skaar
by die Almagtige Koning van die heelal en dit het tot gevolg dat ons skuiling
vind by Hom wat ons sal beskerm teen ons vyande – Hy het die magtigste aardse
koning verpletter in Eks.14:18 ~ Wanneer Ek my mag laat geld teenoor die farao, sy
strydwaens en hulle bemanning, sal Egipte besef dat Ek die Here is. Dink
net aan Wie Hy is en indien ons skuiling onder
Sy vleuels vind, sal niks ons kan oorweldig nie! Sag.2:5 sê ~ Ek sal ’n muur van vuur rondom die stad wees, my
magtige teenwoordigheid sal binne-in hom wees.
Ons kan vertroosting en bemoediging vind in
die feit dat Hy ons beskerm. Laat ons daarom hierdie Almagtige Koning vrees;
laat ons onsself onderwerp aan Hom en laat ons Hom loof en prys vir Sy
Koningskap.
Wanneer ons dus bid en vra dat God se
Koninkryk moet kom, vra ons enersyds dat Hy Sy genade oor ons sal uitstort –
dat Sy Koninkryk van genade moet kom, om ons te beskerm.
Andersyds beteken dit egter ook dat ons Hom
vra om Sy genade in ons harte uit te stort.
Ons was eens in die koninkryk van die duisternis vasgevang, maar nou het
ons deel geword van die Koninkryk van die Lig.
Omdat ons voortdurend neig na die koninkryk van die duisternis, pleit
ons by Hom dat Hy Sy lig in ons harte sal laat skyn, sodat Hy ons daardeur gewillig en bekwaam (sal) maak
om sy wil uit te voer (Fil.2:13).
Dit impliseer verder, dat wanneer ons vra dat
God se Koninkryk sal kom, ons téén die koninkryk van die satan bid en dit
beteken dat ons vra dat die Almagtige die koninkryk van die duisternis op aarde
sal vernietig en hierdie koninkryk van die duisternis sluit o.a. in die voortgang
van en slawerny aan sonde in hierdie wêreld (in ons eie lewe, in ons dorp, in ons land, ens.),
Jesus se dissipels het vir Hom in Hand.1:6b (O.A.V.) gevra ~ Here, gaan U in hierdie tyd die koninkryk vir
Israel weer oprig? In verse 7-8 het Jesus hulle as volg
geantwoord ~ Dit is nie vir julle om die tyd en omstandigheid te
weet wat die Vader in sy eie mag bepaal het nie. 8 Maar julle sal krag ontvang wanneer die Heilige
Gees oor julle kom, en julle sal my getuies
wees in Jerusalem sowel as in die hele Judea en in Samaria en tot in die
uithoeke van die wêreld. Ons moet dus medewerkers wees, deur Christus
se Koninkryk laat kom deur getuies vir Hom te wees, sodat alle mense die Blye
Boodskap kan hoor.
Wanneer ons vra dat Sy Koninkryk moet kom, vra
ons ook dat Sy Evangelieboodskap oor die aarde verkondig sal laat word; dat mense
tot bekering sal kom en dat ek ’n aandeel aan daardie verspreiding van die Blye
Nuus sal wees.
Ons moet egter ook besef dat wanneer ons vra
dat God se Koninkryk moet kom, dat ons ook verwys na ’n letterlike en
toekomstige Koninkryk en dat ons daarom ook identifiseer met die woorde in
Openb.22:20, wanneer ons sê ~ Ja, kom
Here Jesus, kom gou. Mag Sy wederkoms met ander woorde spoedig
plaasvind.
Wanneer ek dan bid en vra dat God se Koninkryk
moet kom, vra ek God dat ek mag deel in die voorreg om ’n burger van Sy
Koninkryk te wees waar Hy, Sy onderdane beskerm. Ek kan dan voortgaan, deur uit te brei oor
die hele kwessie van sonde wat hoogty vier in hierdie land van ons en kan ek bv.
vra dat daar nie pornografiese kanale op TV toegelaat sal word nie. Ek vra dat die Here my sal toerus en
voorberei en gewillig sal maak om Sy Naam te verkondig en Sy Blye Boodskap met
andere te deel; ek vra Hom ook om tig gou terug te kom omdat ons daarna verlang
om vir die res van de ewigheid in God se teenwoordigheid te wees en eer aan Hom
te bring saam met al die ander gelowiges en die engele.
5.
DIE
DERDE SMEEKBEDE:
Ons vind ons derde smeekbede in die tweede
gedeelte van vers 10 van Matt.6 ~ ...laat u wil ook op die aarde geskied, net soos in die
hemel. Hierdie versoek bestaan uit twee dele. Eerstens
vind ons ’n baie belangrike versoek, want die enigste dinge waarvoor ons as
gelowiges mag bid, is daardie dinge wat God in Sy soewereine wil aan ons wil
skenk. Ek kan tog nie vir die Here vra
dat ek nie uitgevang sal word oor my belastingontduiking, terwyl Hy baie
duidelik in Matt.22:21 sê ~ Gee dan aan die keiser wat aan die keiser behoort, en
aan God wat aan God behoort.
Daar is egter ook ’n tweede versoek, nl. dat
ons vra dat God se wil nie net hier op aarde sal geskied nie, maar dat dit ook
in die hemel sal geskied.
Eerstens moet ons kyk na wat dit beteken om te
bid, ~ laat
u wil ... ...geskied. God se
wil word op drie maniere beskryf in die Woord. Eerstens vind ons God se soewereine
wil, tweedens Sy morele wil en derdens God se individuele
wil vir elke persoon.
·
God se soewereine wil is daardie wil van God wat altyd gebeur. Dit is daardie dinge
wat God in Sy Woord sê Hy gaan doen. Dit is van hierdie soewereine wil waarvan
Paulus in Ef.1:11 praat en sê ~ Deur Christus het ons deel geword van die volk van God
soos Hy dit vooruit al bestem het. So het Hy Hom dit voorgeneem. Hy wat alles
laat gebeur volgens sy raadsbesluit. Spr.19:21 praat ook hiervan ~ Al maak mense hoeveel planne, wat die Here besluit, staan
vas.
God se soewereine wil is dus daardie breë en
algemene sake waaroor God praat en wat gaan geskied, soos bv. die feit dat
Jesus se wederkoms iewers in die toekoms gaan plaasvind. Dit gaan egter ook oor
dinge wat reeds in die verlede plaasgevind het. Wanneer ons bid en vra dat Sy
wil moet geskied, vra ons dus dat Hy Sy soewereine wil sal laat geskied hier op
aarde en in ons lewens.
·
God se morele wil, is daardie dinge wat Hy in
Sy Woord sê ons moet doen. Ons vra dus ook wanneer ons vra dat Sy wil moet
geskied, dat Hy sal gee dat ons gehoorsaam sal wees aan Sy Woord en sal doen
wat Hy van ons verwag. Matt.7:21 is ’n goeie verwysing na God se morele wil ~ Nie elkeen wat vir My sê:
‘Here, Here,’ sal in die koninkryk van die hemel ingaan nie, maar net hy wat
die wil doen van my Vader wat in die hemel is.
·
Derdens
vind ons God se wil vir ons persoonlik.
Dit handel dus oor Sy wil t.o.v. die wat,
waar, wanneer en wie-
aangeleenthede van die lewe. Lukas gee vir ons ’n mooi voorbeeld hiervan in
Hand.22:10, toe Paulus gevra het ~ Wat moet
ek doen, Here? Ons moet ook
hierdie faset van God se wil in gedagte hou wanneer ons bid en sê, laat U wil... ...geskied.
Ons moet ook baie mooi daarop let dat wanneer
ons so bid, ons op ons gesindheid moet let, want om God te vra dat Sy wil sal
geskied, impliseer dat ek in opregtheid en dankbaarheid, my sal neerlê by Sy
wil. Wanneer ek dus bid om Sy persoonlike wil vir my lewe, sal ek my berus by
dit wat Hy in Sy soewereiniteit besluit rondom dit. Ek moet dus in die lig van
Ef.5:20 en Fil.2:14 hierdie gebed bid en wat die uitkoms van my gebed betref,
moet ek ~ God die Vader altyd (dank) oor
alles en alles (sal doen) sonder kla of teëpraat. Ons sê dus aan die Here: Here, ek dank U vir alles wat U oor my pad
bring en wat U met my laat gebeur, want ek weet dat U alles ten goede laat
meewerk vir my, want U is ’n alwyse, liefdevolle Vader en daarom sal ek alles
doen sonder om te kla of teë te praat.
Om so te bid impliseer natuurlik nie, dat dit
verkeerd is om bepaalde dinge te vra, soos bv. vir genesing as ek siek is nie.
Paulus het drie maal gevra dat die Here die doring in sy vlees sal verwyder (2 Kor.12:8). Wat wel verkeerd is, is wanneer ek opstandig
raak wanneer my lot nié verander nie.
Ook
beteken dit nie dat ek vrygestel word om te bid, omdat ek nou alles
"oorlaat aan die Here" nie. Nee, om te sê dat God se wil moet geskied
beteken bloot dat ek my aan God se wil sal onderwerp, nadat ek gedoen het wat
ek moes doen, wat o.a. volharding in gebed insluit.
Om
te bid, laat U wil... ...geskied, beteken ook nie dat ek die uitkoms van my
gebed wat moontlik anders is as wat ek dit graag sou wou sien, maar net emosieloos
moet aanvaar nie. Wanneer ’n geliefde sterf nadat ek gebid het om sy of haar
herstel, beteken dit nie dat ek nie mag huil nie – ons hartseer is egter nie uit
rebellie nie en dit is ook nie dié van iemand wat sonder hoop is nie – 1 Tes.4:13
sê ~ Ons wil hê, broers, dat julle nie onkundig moet wees oor wat met
die ontslapenes gaan gebeur nie. Dan sal julle ook nie treur nie, soos die
ander mense wat geen hoop het nie.
Dit
beteken ook nie dat ons nié die Vader mag vra, "waarom Here?" nie. Selfs
Jesus het dit aan die kruis gedoen toe Hy uitgeroep het ~ My God, my God, waarom het U My verlaat? (Matt.27:46). Ons moet saam met die Psalmdigter bid ~ Maak my oë oop dat ek die kragtige werking van u
wet ervaar. 19Hier op aarde is ek net op u beskerming aangewese: laat
my tog nie sonder u gebooie wees nie. 20Ek kwyn weg van verlange na
u bepalings (Ps.119:18-20) en dan gaan hy voort in vv.26-27 deur te bid
~ Ek het my lewensloop aan U
bekend gemaak en U het my gebed verhoor; leer my u voorskrifte. 27Leer
my hoe om u bevele uit te voer. Ek wil van u magtige dade vertel. Die Psalmdigter wou nie alleen God se
besluite en soewereine wil verstaan nie, maar hy wou ook weet hoe om daarop te
reageer. Hy het dus gebid dat God hom sou help om Sy soewereine, morele en
individuele wil te verstaan en gewillig te maak om dit te aanvaar en uit te
voer.
Ons
het tot nou eintlik net gekyk na die uitdrukking ~ ...laat
U wil... ...geskied en wel
soos die gebed lui, ook op die aarde, maar Jesus het nog iets bygevoeg, nl. ...net soos
in die hemel. Wat wou Hy
hê moes ons hiermee verstaan? Eerstens moet ons kyk na die woordjies net soos – hierdie woorde sê vir ons dat God se wil soos
wat dit in die hemel geskied ook hier op aarde en in ons lewens moet geskied. Nou
hoe geskied God se wil in die hemel en wat beteken dit vir ons hier op aarde?
Ons
moet begryp dat God se wil universeel in die hemel geskied – dit beteken dat
alle skepsele in die hemel, God se wil tot in die aller fynste besonderhede
uitvoer – daar is géén afwyking nie en daar is géén uitsonderings nie.
Wanneer
ons dan bid en vra dat God se wil hier op aarde moet geskied, net soos in die
hemel, dan vra ons daarmee dat God ons sal help om ook Sy wil tot in die fynste
besonderheid hier op aarde en in en deur ons lewens, uit te leef en dat ons nie
’n "aks" daarvan sal afwyk nie. Ons vra verder dat Hy ons sal help om
altyd Sy wil met vreugde en met die regte gesindheid uit te voer en dat ons dit
só sal uitvoer, dat ons ná die tyd saam met Ps.16:11 kan sê ~ U leer my hoe om te lewe. By
U is daar oorvloedige blydskap. Uit u hand kom net wat mooi is.
6. TEN
SLOTTE:
Wanneer
ons in geloof en in ooreenstemming met God se wil bid, sal ons gebed tot groot
seën vir die Here wees, maar terselfdertyd ook tot groot seën vir onsself – ’n gebed
en ’n seën wat ons lewens sal verander. John Hannah het eenkeer gesê: The end of prayer is not so much tangible
answers as a deepening life of dependency, ... the avenue of sweet, intimate,
and intense fellowship of the soul with the infinite Creator.
Die
gebed van ’n gelowige is "om die hemel af te bring na die aarde";
deur God se Naam te verheerlik; deur Sy Koninkryk te laat kom en deur Sy wil na
te jaag.