1. SKIRFLESING:
Hebr.11:20-22 ~ Omdat Isak
geglo het, het hy Jakob en Esau geseën met die oog op die toekoms. 21Omdat Jakob geglo het, het hy op sy
sterfbed albei die seuns van Josef geseën en tot God gebid terwyl hy op die
knop van sy kierie leun. 22Omdat
Josef geglo het, het hy kort voor sy dood melding gemaak van die uittog van die
Israeliete en opdrag gegee in verband met sy liggaam.
2. INLEIDING:
Johannes
de Koning (my voorganger) het op ’n keer in sy Blog gesê: ”’Ag,
as my geloof maar net sterk was, dan sou dit darem wonderlik gewees het...as ek
hoofpyn kry, dan bid ek net gou en voila...die hoofpyn is weg, as ek bang is
vir môre se wiskunde toets , dan glo ek net, en ek kry tagtig persent, as ek
reën wil hê dan bestel ek sommer by God presies soveel millimeter ek dink nodig
is... Geloof gaan my beskerm teen alle gevare...’ Dis hoe baie mense dink oor
geloof. Geloof is ’n towerstaffie om my lewe gemakliker en geriefliker te maak.”
(http://skattegemynuitgodsewoordintsumeb.blogspot.com/)
Ons
moet egter verstaan en daarmee stem Johannes de Koning ook saam, dat indien dit
ons uitgangspunt is, mis ons die punt baie ver, trouens as dit ons uitgangspunt
en omgaan met geloof is, is ons besig met ’n mensgesentreerde godsdiens en is
ons nie besig met ’n Godgesentreerde teologie nie. Johannes gaan voort en sê
dan o.a. ook dat God natuurlik ons gebede verhoor as dit gaan oor “onbelangrike”
dinge soos bv. ’n hoofpyn, maar dit is nie die hoofsaak van geloof nie.
3. DIE PATRIARGALE SEËN:
Ons het in ons Skriflesing gelees van
Isak wat sy seuns geseën het, ens. en ons sal nou verder daarna kyk, maar ek
wil net eers vlugtig enkele gedagtes t.w.v. agtergrond met julle deel oor die
“Patriargale Seën” wat so belangrik in die Ou Testamentiese era was, daarom dat
Rebekka en Jakob so angstig was dat Jakob sy pa se seën eerste moes ervaar.
As ons na Gen.27:26-29 en 39-40 kyk, kry ons ’n beter prentjie van die belangrikheid van hierdie Patriargale seën ~ Isak het vir hom gesê: “Kom nader en soen my, my seun!” 27Hy het nader gekom en hom gesoen, en toe hy die reuk kry van die klere wat Jakob aanhet, het Isak hom geseën en gesê: “Kyk, die reuk van my seun is soos die veld se reuk, die veld wat deur die Here geseën is. 28God gee aan jou dou uit die hemel, die rykdom van die aarde: koring en wyn in oorvloed. 29Volke sal jou dien, nasies sal voor jou buig; oor jou familie sal jy heers, jou broers sal voor jou buig. Wie ’n vervloeking oor jou uitspreek, sal self vervloek wees, wie jou seën, sal geseën wees” (Gen.27:26-29). Hiermee saam dan ook vv.39-40 ~ ...Toe Esau daarna begin huil, 39sê sy pa Isak vir hom: “Jou woonplek sal ver van die aarde se rykdom af wees, en ook ver van die dou uit die hemel af. 40Jy sal van oorlog leef en jy sal jou broer dien, maar as jy jou kans afwag, sal jy sy juk van jou nek afgooi.”
As ons na Gen.27:26-29 en 39-40 kyk, kry ons ’n beter prentjie van die belangrikheid van hierdie Patriargale seën ~ Isak het vir hom gesê: “Kom nader en soen my, my seun!” 27Hy het nader gekom en hom gesoen, en toe hy die reuk kry van die klere wat Jakob aanhet, het Isak hom geseën en gesê: “Kyk, die reuk van my seun is soos die veld se reuk, die veld wat deur die Here geseën is. 28God gee aan jou dou uit die hemel, die rykdom van die aarde: koring en wyn in oorvloed. 29Volke sal jou dien, nasies sal voor jou buig; oor jou familie sal jy heers, jou broers sal voor jou buig. Wie ’n vervloeking oor jou uitspreek, sal self vervloek wees, wie jou seën, sal geseën wees” (Gen.27:26-29). Hiermee saam dan ook vv.39-40 ~ ...Toe Esau daarna begin huil, 39sê sy pa Isak vir hom: “Jou woonplek sal ver van die aarde se rykdom af wees, en ook ver van die dou uit die hemel af. 40Jy sal van oorlog leef en jy sal jou broer dien, maar as jy jou kans afwag, sal jy sy juk van jou nek afgooi.”
’n Patriargale seën was nie bloot maar
net ’n gebed wat die ou vader gebid het, waarna hy geglo het dat dit so sou
wees nie. Ook was dit nie bloot maar net ’n wens wat die ou vader uitgespreek
het nie – deur die loop van die Ou Testamentiese geskiedenis sien ons dat hierdie
seën wat uitgespreek was, altyd net so vervul is. In die geval van Isak se seën
hét Juda bv. later vir Israel regeer (Gen.49:9-10)
en Jakob hét Isak
se opvolger in die lyn van Abraham geword, al was die seën vir Esau bedoel.
Isak se nageslag was die nageslag van Abraham wat gedeel het in God se belofte
dat Abraham se nageslag in die Beloofde Land te ruste sou kom – en dit was so –
hulle het die vettigheid van die land gesmaak – nié Esau se nageslag nie, ens. (Gen.15
en 27).
Al
het Jakob en sy seuns nie altyd daarin geslaag om dankbaar te wees vir God se
guns nie, was God se liefde groot genoeg vir hulle, om Sy belofte van die
Messias wat uit hul nageslag gebore sou word, gestand te doen en die Patriargale
seën van hul voorgeslagte kan derhalwe nie té gering geag word nie.
Die
Woord is baie duidelik daaroor dat die Patriargale seën uiteindelik sy
vervulling in Christus, die ware Seun van Abraham bereik het en in God se groot
genade, het Hy hierdie seën uitgebrei, sodat ons as gelowiges vandag nog steeds
daarby ingesluit is ~ En as julle aan Christus behoort, is julle ook nakomelinge van Abraham
en erfgename kragtens die belofte van God (Gal.3:29)..
4. ISAK SE GELOOF:
Die Hebreërskrywer help ons om juis te
verstaan waaroor hierdie Patriargale seën, maar dan veral ook waaroor geloof werklik
gaan en hy doen dit aan die hand van voorbeelde van geloofshelde, soos Isak en
Jakob en Josef.
’n Verdere interessantheid wat ons in ons
Skriflesing vandag sien, is die feit dat die skrywer van hierdie brief fokus op
hierdie afstammelinge van die geloofsreus Abraham, se geloof aan die einde van
hul lewe en dan spesifiek om seker te wees van die dinge waarop hulle hoop en
om oortuig te wees van die dinge wat hulle nie kon sien nie (Hebr.11:1). Hulle het almal geglo dat die dood nie hulle geloof sal teleurstel
nie en dat al God se beloftes in vervulling sál gaan.
Ons sien in v.20 vir Isak – Isak ’n ou
man wat aan die einde van sy lewe gekom het. Gewoonlik wanneer mense in hulle
ou dag kom, dink hulle en tob hulle en praat hulle baie oor hulle vroeëre lewe
– oor hulle kinderdae; oor hulle jongmensdae; oor die vroeë dae van hul huwelik
met klein kindertjies ens., want daar is vir hulle geen vooruitsig op iets
anders; iets beters na hul dood nie. Hulle klou aan hierdie lewe vas met alles
wat hulle het en daarom beleef hulle hul lewens weer oor en oor in hul gedagtes
en gesprekke met andere.
Hierteenoor sê die bekende Matthew Henry,
“Though the grace of faith is of
universal use throughout the Christian’s life, yet it is especially so when we
come to die. Faith has its great work to do at the very last, to help believers
to finish well, to die to the Lord so as to honour Him, by patience, hope and joy
so as to leave a witness behind them of the truth of God’s Word and the
excellency of His ways.”
Isak stel vir ons as gelowiges presies
hierdie voorbeeld waarvan Matthew Henry praat – ’n ander voorbeeld as dié van
die wêreld – wat doen hy? Hy kyk vooruit en hy glo dat daar ’n toekoms is. Hoor
net wat sê die Psalmis in Ps.116:15 (OAV) ~ Kosbaar
is in die oë van die Here die dood
van sy gunsgenote.
As ons net weer ons gedagtes kan verfris,
sal ons onthou dat Isak, in sy ouderdom, mislei was deur sy vrou (Rebekka), deur Jakob te laat optree asof hy Esau was, sodat hy sy vader Isak se
seën kon ontvang wat die oudste seun Esau moes ontvang het (Gen.27). Al het Rebekka hom mislei en al het Jakob gelieg, het Isak nie sy
seën terug getrek nie, omdat hy aanvaar het dat die seën wat hy afgebid het op
sy jonger seun, wel die wil van God was en daarom was sy seën bindend (Gen.27:33;
Gen.28:1-4) en al het hy Esau ook later geseën, is die
hoofsaak dat Isak geglo het in ’n toekoms en dat sy seën in die toekoms vervul
sou word al sou dit nie deur sy eersgeborene wees nie.
Die kultuurgebruik van destyds was dat
die pa die eersgeborene sou seën en dat hy die primêre erfgenaam sou wees, maar
God laat Hom nie in die spreekwoordelike en met groot piëteit gesê, menslike
blik indruk nie – Hy het reeds die heilige lyn waaruit Christus gebore sou word,
van Abraham af bepaal en dit sou deur Jakob loop en nié deur Isak se eersgebore
Esau nie – net so sien ons ook heelwat later in die boek Rut, hoe dat God die
eerste heiden (die Moabitiese vrou Rut) insluit in die heilige
lyn wat na die Verlosser lei – daardeur het Hy natuurlik reeds die “deur
oopgemaak” vir heidene (wat ons insluit) om gered te kan word. Al wou
Isak dus sy oudste seun seën soos dit die gebruik was, laat God dit nie toe nie
en deur Sy soewereine ingrepe wil Hy dit só, dat Jakob geseën word, want dit is
die bloedlyn wat God gekies het.
Philip Hughes stel dit soos volg: “The line of the promise is not the line of
the flesh but the line of faith; the true heir is not the outward heir but the
inward heir.” Paulus sê in Rom.2:28-29 ~ Nie hy is ’n Jood wat dit
uiterlik is nie, en nie dit is besnedenheid wat uiterlik aan die liggaam gedoen
is nie. 29Nee, hy is ’n Jood wat dit innerlik is, en dit is
besnedenheid wat in die hart gedoen is deur die Gees, nie volgens die wetsvoorskrifte
nie. So iemand ontvang lof, nie van mense nie, maar van God. Hierdie verse het ook ’n verdere implikasie, want indien ons
“geestelike Jode” is op grond van wat Paulus hier in Romeine sê, dan is die woorde
in Gal.3:29 net so van toepassing op ons en is ons ook deel van Abraham se
geestelike nageslag (ons het netnou ook na die teksvers gekyk) ~ En
as julle aan Christus behoort, is julle ook nakomelinge van Abraham en
erfgename kragtens die belofte van God. As ons deel is
van Abraham se geestelike nageslag, dan is al God se beloftes aan Abraham ook
waar van ons en is, o.a. die Beloofde Land ons erfenis.
Om hierdie feit verder te motiveer, kan
ons ook kyk na die verhaal van Saggeus (die hooftollenaar) wat
tot bekering gekom het, nadat Jesus hom in die boom raak gesien het en by hom
tuisgegaan het. Nadat Saggeus homself oorgegee het aan Jesus, het Jesus hierdie
woorde gespreek ~ Vandag het daar redding vir
hierdie huis gekom; ook hierdie man is ’n kind van Abraham (Luk.19:9). Waarom sou Jesus vir Saggeus sê dat hy van daardie dag af ’n kind van
Abraham is, want Saggeus was tog immers ’n Jood? Dit is omdat Saggeus as
gelowige, van daardie dag af deel geword het van Abraham se geestelike
nageslag.
Terug na Isak. Wat was die kruks van
hierdie seën en geloof van Isak? Sy vader Abraham het bepaalde beloftes van God
ontvang, waaronder die belofte van ’n Verlosser – die Messias wat uit Abraham
se nageslag gebore sou word, nl. Jesus Christus en Isak het onwrikbaar geglo dat
hierdie beloftes van God deur die nageslag van Jakob vervul sou word – deur die
bloedlyn van die “eersgeborene” – in hierdie geval die “eersgeseënde”.
Ons moet onthou dat Isak in Hebreërs
vermeld word as ’n geloofsheld en daarom kan ons aanvaar dat hy ook deur die
Here beskou word as ’n “gunsgenoot”,
soos Ps.116 dit uitdruk. Waarom sê ek dat ons dit moet onthou? Omdat Isak, net
soos ons, nie altyd ’n onbesproke lewe gelei het nie (ons het ’n vorige keer al
gekyk hoe hy o.a. in Gerar oor sy vrou gelieg het en gesê het dat sy, sy suster
is – Gen.26:6), net soos sy pa Abraham wat twee keer oor
Sara gelieg het (Gen.12:13; 20:2). Hierdie geloofshelde was nie
sonder sonde nie (dit gee natuurlik nie vir ons die vrypas om maar te sondig soos ons
wil nie, inteendeel!) en net soos Abraham en na hom Isak
en ook Jakob en Dawid en vele ander, gebuk gegaan het onder sonde, word ons ook
voortdurend besoedel deur sonde en “onvolmaakte” lewens, maar soos ons so
dikwels die Engelse uitdrukking gebruik het, “...but for the grace of God!”, het Isak ook genade in die oë van die
Here gevind, omdat hy vooruit gekyk het na die komende Messias en die vrede wat
Hy sou bring tussen Isak en sy God. Netso kyk ons terug na die Messias, Jesus
Christus en omdat ons Jesus se woorde in Matt.20:28 (en ook talle ander
Skrifgedeeltes) van harte glo, sal ons en is ons ook
gunsgenote in die oë van die Vader ~ So
is dit ook met die Seun van die mens: Hy het nie gekom om gedien te word nie
maar om te dien en sy lewe te gee as losprys vir baie mense.
Christus hét Sy lewe as losprys gegee vir
alle sondaars en verloregaandes en dié wie in Hom glo word gunsgenote van God
genoem. God laat steeds toe, ten spyte van Isak se beperkinge en onvolmaakte
lewe, dat die Messias uit sy nageslag gebore sou word. Isak het geglo –
onwrikbaar geglo en daarom het sy geloof as geregtigheid vir hom gedien.
5. JAKOB SE GELOOF:
Dieselfde beginsel wat gegeld het met
Isak se seën, sien ons by Jakob se seën. Terwyl Jakob op sy sterfbed lê, bring
Josef sy twee seuns, Efraim en Manasse na hul oupa, om die Patriargale seën in
ooreenstemming met tradisie te ontvang.
Manasse was die oudste van die twee, maar
dit is opmerklik dat Gen.48:13, sy naam tweede noem, maar daar is ’n baie goeie
rede daarvoor. Toe Josef se seuns by Jakob kom, is Manasse (die oudste) volgens gbruik, aan Jakob se regterhand geplaas – daardie hand waardeur
die “hoofseën” aan die eersgeborene oorgedra is, terwyl die jonger Efraim aan
die linkerkant van Jakob stelling ingeneem het. Iets baie interessants gebeur
egter tydens hierdie geleentheid en weer kan ons God se soewereine ingrepe hier
sien – Jakob kruis se hande, sodat sy regterhand op die kop van Efraim rus en
sy linker op die oudste en seën hy m.a.w. eerste vir die tweede oudste, Efraim (Gen.48:14). Dan gaan Gen.48:20 voort ~ ...So het Jakob vir Efraim bo
Manasse gestel.
Waarom word Efraim bo Manasse gestel? Net
soos in die geval van Isak, wat die tweede seun Jakob geseën het, het Jakob in
sy oudag ook onwrikbaar geglo en geweet dat die Messias deur die bloedlyn van
die “eersgeborene” – in hierdie geval die eerste geseënde, gebore sou word en
gelei deur die Heilige Gees het hy geweet dat die eersgeborene in hierdie
geval, nie deel is van die “heilige bloedlyn” waaruit die Messias gebore sou
word nie en daarom in weerwil van die tradisie en o.l.v. die soewereine ingrepe
van God, kruis hy sy hande en seën hy die tweede oudste, Efraim uit wie se
nageslag Jesus Christus later gebore sou word.
Jakob het nie alleen die “regte seun”
geseën nie, maar hy het voortgegaan en presies vertel hoe elkeen van sy
kleinseuns se lewe vorentoe sou verloop en hoe God se doel in en deur hul
lewens verwerklik sou word (Gen.49). Jakob het nie meer
lank oor gehad om te lewe nie, maar steeds kyk hy vooruit en was God vir hom ’n
realiteit en God se beloftes het vir hom vas en seker gestaan – Jakob was ’n
man van onwrikbare geloof, net soos sy pa Isak en sy oupa Abraham en soos wat
die geval met sy seun Josef, die eerste geseënde die geval sou wees.
6. JOSEF SE GELOOF:
In v.22 van ons Skriflesing sien ons dat
ook Josef aan die einde van sy lewe is en hy maak melding van die uittog van sy
volksgenote uit Egipte en hy rig ’n bepaalde versoek tot hulle t.o.v. sy
beendere na sy dood. Ons sien in v.22 dat hy so oortuig was dat die Israeliete
sou terugkeer na die Beloofde Land, dat hy opdrag gee dat sy beendere saam met
hulle terug sal gaan sodra hulle Egipte verlaat. Waarom rig hy hierdie versoek
en op grond waarvan het hy geglo dat die Israeliete uiteindelik sou terugkeer
na die Beloofde Land? Josef is as jong seun deur sy broers verkoop en het hy in
Egipte groot geword; hy was ’n baie ryk en invloedryke man. Hy kon ’n
grafkelder gekry het wat gelykstaande, of baie na aan die Farao s’n was. Hy was
met ’n Egiptiese vrou getroud – hy het m.a.w. eintlik geen saak met die
Beloofde Land meer gehad nie (my een skoondogter is ’n Amerikaanse burger, sy het
hier in RSA groot geword; sy’s getroud met ’n Boerklong en sy het geen s’n om
terug te keer VSA toe nie – en dit is ook presies wat ’n mens van Josef sou
verwag).
Waarom wou Josef ten minste net sy
beendere in die Beloofde Land laat herbegrawe? Primêr op grond van sy geloof in
God, wat met sy oupagrootjie Abraham ’n verbond aangegaan het, nl. dat Abraham
se nageslag in die Beloofde Land sou bly en hy het vas geglo dat sy nageslag
sou terug gaan en hy wou net in hierdie vervulling van God se belofte deel – al
was dit dan ook net sy beendere wat daar begrawe sou word en eeue later – let
wel, eeue later, ís sy beendere wel in die Beloofde Land herbegrawe (Eks.13:19;
Jos.24:32).
Hierdie gebeure toon aan ons dat Josef onwrikbaar geglo het in
God se belofte, nl. dat die Messias uit sy nageslag gebore sou word en daarom
die versoek aan Jakob, om ook sy seuns te seën.
7. AFSLUITING:
Soos die geval met Josef se
voorgeslag, het ook Josef geleef en gesterf sonder om die vervulling van God se
beloftes aan Abraham te kon sien, maar dit het hom nie sinies, of gevul
met allerlei vertwyfeling, of
aarseling gelaat nie. Nee, Josef se geloof het ver vooruit gekyk – ver verby sy
dood – wat God belowe het sál gebeur. Al hierdie ou patriarge het geleer om God
te vertrou en Hom op Sy Woord te neem, wat meer is, hierdie manne se geloof het
juis vooropgestaan, terwyl hulle op die rand van die graf gestaan het .
Al drie hierdie geloofshelde het hul onwrikbare geloof in
die aangesig van die dood gedemonstreer – ja, hul geloof was soms deur hul lewe
wankelrig, maar dit was sterk en onwrikbaar voor hul dood, daarom dat mense sê
dat die dood die lakmoestoets vir jou geloof is en daarom word dinge wat op
iemand se sterfbed gesê word, ernstig opgeneem, omdat ’n sterwende nie sommer
sal lieg nie, want in die skadu van die dood is daar nie meer tyd vir valsheid
en voorgee nie, want so ’n sterwende weet dat hy op die drumpel van die
ewigheid staan.
Wat behels hierdie “Hebreërs 11-geloof” van ’n Abraham en
Isak, Jakob en Josef?
·
Ons sien deur hierdie geloofshelde
se lewe dat geloof, optrede uit oortuiging behels, m.a.w. dit wat ons glo wat
in die Woord staan, word die norm vir ons lewe – ons leef daarvolgens.
·
Geloof is om in vertroue op te
tree – vertroue dat indien my optrede in ooreenstemming met die Woord geskied,
dit reg sal wees en dat God mét my in my optrede sal wees.
·
Geloof behels dat ons God se wil
in ag sal neem en ons daarby sal berus.
·
Geloof hou bepaalde beloftes vir
ons in, waaronder die ewige lewe – glo jy dit – glo jy dit regtig? Glo jy
regtig dat ’n ewige lewe na hierdie aardse lewe op jou wag?
·
Geloof impliseer dat ons deel is
van Abraham se “geestelike nageslag” en daarom het ons ook deel aan die
beloftes wat God aan Abraham gemaak het t.o.v. die Beloofde Land (in ons geval, ’n
geestelike Beloofde Land), asook God se belofte aan
Abraham en sy nageslag van die komende Messias (in ons
geval,
die reeds gekome en opgestane Messias, Jesus Christus) –
glo jy dít régtig?
Abraham en Isak en Jakob en Josef het nie die koms van die
Messias beleef nie, maar hulle het steeds onwrikbaar vasgehou aan God se
beloftes – sal ons steeds vashou daaraan dat Christus waarlik gaan terugkom, al
is dit nie in ons tyd nie?
·
Die ou aartsvaders het God se
Woord geglo – geloof impliseer dat ons God op Sy Woord sal neem – doen jy dit?
Doen jy dit altyd?
Geliefdes, glo jy en ek ook
onvoorwaardelik in God en op Sy Woord? Waar gaan ons staan t.o.v. ons geloof as
ons op die rand van die dood staan? Glo jy dat jy ook ’n gunsgenoot van God is
soos Abraham en sy nageslag?
·
Laastens moet ons verstaan en dit
is baie belangrik, nl. dat God soewerein is en in beheer van ons lewe is, maar
ook van ons geloof – ons kan nie ons geloof bloot net opklits nie – dink
daaroor. As ons dink aan Abraham – hy het uit ’n totaal heidense omgewing gekom
en hyself was ook ’n heiden, maar God het hom soewerein uitgekies en met hom
gepraat en geloof aan hom geskenk ten einde in God te kon glo.
Verskeie
Skrifgedeeltes is duidelik daaroor, nl. dat geloof ’n geskenk van God is en nie
iets wat onsself kan bewerkstellig nie – o.a. Rom.12:3 ~ Kragtens die genade wat aan my
gegee is, sê ek vir elkeen van julle: Moenie van jouself meer dink as wat jy
behoort te dink nie. Nee, lê jou liewer daarop toe om beskeie te wees in
ooreenstemming (en dan hierdie woorde) met die maat van geloof wat
God aan elkeen toebedeel het.
Hebr.12:2a ~ ...die oog gevestig op Jesus, die Begin en
Voleinder van die geloof;
1 Tim.1:13-14 ~ ...al het ek Hom voorheen belaster,
vervolg en beledig. Maar God was genadig teenoor my omdat ek in my ongeloof nie
geweet het wat ek doen nie. 14Ons Here het my oorlaai met sy genade
en met geloof en liefde wat ons deel is in Christus Jesus.
Laat
ons daarom die Here dank vir die gawe van geloof, maar Hom terselfdertyd vra om
ons geloof in stand te hou en ons in geloof te laat groei.
Boodskap deur Kobus van der Walt – Vaaldriehoek Gereformeerde Baptistegemeente (Drie Riviere) – Sondag 26 Januarie 2014